Fartøyet som skulle anløpe okkuperte Vest-Sahara med norsk gass i helgen, styrte unna i siste øyeblikk, på ordre fra eksportøren i Norge.
Illustrasjonsfoto: Eco Invictus i Storbritannia i fjor. Bilde av Igor Dilo.
I morgen kveld, 7. juni, skulle etter planen gassfartøyet Eco Invictus anløpe Vest-Sahara med rundt 4900 tonn butan fra Kårstø i Rogaland. Men i siste øyeblikk avsto eksportøren fra å sende lasten inn til territoriet.
Sent fredag kveld, 5. juni, etter at skipet rundet sørkysten av Portugal, endret fartøyet brått kurs og destinasjon. Fra kl 2300 norsk tid kommuniserte fartøyet at det hadde endret destinasjon til Mohammedia, en marokkansk kystby i nærheten av Casablanca. Dit anløper fartøyet kl 1400 lørdag 6. juni.
Grafikken viser hvordan anløpshavnen ble endret kl. 2300 i går kveld, fra "EUN" i Vest-Sahara til “MOH” i Marokko. Artikkel fortsetter under illustrasjonen.
Dermed ble den norske gassleveransen inn til territoriet forhindret. Vest-Sahara hadde vært registrert som anløpshavn for transporten gjennom hele uken siden skipet forlot Kårstø 31. mai. Territoriet Vest-Sahara er under ulovlig okkupasjon av nabolandet Marokko, og gassen er nødvendig for marokkansk industri i territoriet.
«De norske gassreservene er det norske folkets felles eiendom. I dag profitterer Norge på å eksportere gass til et okkupert område der det brukes til å undergrave den samme selvbestemmelsesretten som vi bygget vår uavhengighet, rikdom og velferd på. Det er svært trist å være vitne til», uttalte daglig leder i Støttekomiteen, Erik Hagen, til Finansavisen i dag.
Men det kom altså ikke til at denne andre lasten ble levert, slik Finansavisen skrev.
Fredag ettermiddag kontaktet Støttekomiteen skipets operatør og mannskap med anmodning om at fartøyet ikke måtte reise til det okkuperte territoriet. Spørsmålet om denne ukens gasseksport hadde også blitt tatt opp med selskapene som driver Kårstøanlegget, og var gjenstand i går for spørsmål til Oljeministeren i Stortinget. Svaret ventes om en ukes tid.
Etter det Støttekomiteen for Vest-Sahara erfarer, var beslutningen om kursendring direkte knyttet til den solide posisjonen som retten til selvbestemmelse i Vest-Sahara har i Norge.
Det er bare få uker siden det norske statsselskapet Equinor ble tatt på fersken i å ha fullført en tilsvarende transport fra Kårstø med samme type gass.
Støttekomiteen har fått bekreftet at det ikke var Equinor som sto bak transporten denne uken. Equinor-saken fikk nasjonal mediedekning, og selskapet lovet å endre rutiner for at det ikke skal skje igjen.
Også det østerrikske kjemiselskapet Borealis uttalte i mai at de ikke ville delta i slik eksport fra sin terminal i Sverige.
«Vi kjenner ikke til hvilket selskap som står bak transporten, men forstår at selskapet skal ha mottatt bekymringsmeldinger om transporten. Vi berømmer selskapsledelsen for å ha unngått å ta del i sik transport, og vi tar det for gitt at det ikke vil skje igjen», sier Erik Hagen.
To nye nordmenn som skulle lære om Marokkos folkerettsstridige energiprosjekter i okkuperte Vest-Sahara, ble i ettermiddag anholdt av marokkansk politi og deportert fra territoriet.
25 marokkanske politifolk møtte opp i dag for å kaste to nordmenn ut av okkuperte Vest-Sahara. De to reiste for å lære hva saharawiene mener om Marokkos folkerettsstridige fornybarsatsning på okkupert land.
Det norske rederiet Green Reefers leverte i forrige uke frossenfisk til Russland som er fanget i okkuperte Vest-Sahara i strid med folkeretten.
En gigantisk seier for det saharawiske folk. Nå er det kroken på døren for EUs folkerettsstridige fiskeri- og handelsavtaler i okkuperte Vest-Sahara.