Krig har brutt ut i Vest-Sahara, og det er fare for at en norsk gasstransport kan være på vei til territoriet.
Grafikk ovenfor viser Epic Manhattans beliggenhet 18. november kl. 1100
I et par timer om morgenen 18. november hadde gassfartøyet Epic Manhattan registrert at det skal frakte gass fra Kårstø til byen El Aaiun i Vest-Sahara. Informasjonen om at skipet skulle transportere gass til Vest-Sahara lå først ute i et par timer, men ved 10:30-tiden samme dag ble anløpshavnen endret til Agadir i Marokko.
Dataene om El Aaiun havn lå tilgjengelig blant annet på sidene til Marinetraffic. Minst én leverandør av shippingdata redegjorde selv utover ettermiddagen, 18. november, fortsatt for at fartøyet skal til El Aaiun i Vest-Sahara.
Det er ikke kjent hvorfor El Aaún først ble oppført som anløpshavn. Fartøyet står nå oppført som anløpshavn Agadir. Fredag morgen er skipet på vei inn gjennom Den engelske kanal.
Krig brøt ut i Vest-Sahara i helgen, etter 29 år med våpenhvile. Marokko fortsetter å okkupere størstedelen av territoriet i strid med folkeretten.
– Vi tar det for gitt at de selskaper som hittil har innsett kontroversene ved å frakte nordsjøgass til Vest-Sahara ikke vil finne på å bryte sine løfter ved å gjøre det samme på nytt, sier Erik Hagen i Støttekomiteen til Finansavisen i dag.
– Vi forutsetter at selskaper heller ikke vil frakte norsk gass til Vest-Sahara med Agadir som mellomstopp. Det ville vært like mye et brudd på grunnleggende etikk, sier Erik Hagen i Støttekomiteen for Vest-Sahara.
Det har tidligere skjedd at fartøy først fraktet gass til El Aaiun med mellomstopp i Agadir. Dette skjedde da fartøyet Epic Bermuda (IMO 9238131) anløp Vest-Sahara 12. februar etter å ha fraktet gass fra Immingham i Storbritannia med første mellomstopp i Agadir. 27. februar ankom et annet gasskip, Epic Bird (IMO 9698367), El Aaiun, etter å ha fraktet gass fra Lavera i Frankrike via Agadir i Marokko.
17. november sendte Vest-Saharas frigjøringsbevegelse Polisario ut en advarsel til internasjonalt næringsliv om at våpenhvilen har opphørt, og at territoriet er en krigssone.
To ganger tidligere i år har gass blitt eksportert ut av Kårstø havn med destinasjon okkuperte Vest-Sahara
Søndag 7. juni, klokken 19 om kvelden, anløp gasstankeren Eco Invictus de okkuperte områdene av Vest-Sahara. Fartøyet skulle etter planen gassfartøyet Eco Invictus anløpe Vest-Sahara 7. juni på kvelden. Imidlertid førte press på eksportøren i Norge til at fartøyet endret kurs, og istedenfor landet lasten i Mohamedia i Marokko 6. juni.
I april eksporterte Equinor gass til de okkuperte områdene. Equinor beklaget transporten og sa de aldri skulle gjøre det igjen. Støttekomiteen mener å være sikre på at det ikke er Equinor som står bak den nåværende transporten.
4. juni skrev Støttekomiteen til Gassco, som opererer Kårstøanlegget, med spørsmål om saken har blitt tatt opp med det aktuelle eksportselskapet. Selskapet, som er 100% statseid, fraskrev seg noe ansvar. Kårstøs rolle i eksport av gass til Vest-Sahara ble tatt opp i Stortinget i juni, men Regjeringen la ansvaret på selskapene.
Epic Manhattan anløp Kårstø Jetty No.1 kl. 1200 på dagen 17. november. Etter 20 timer i havn, forlot den havn 07:30 om morgenen 18. november. Epic Manhattan har Singapore-flagg. Dets gruppeeier er Mitsui-Soko Co Ltd fra Japan og operatør er Epic Ship Management Pte Ltd fra Singapore.
To nye nordmenn som skulle lære om Marokkos folkerettsstridige energiprosjekter i okkuperte Vest-Sahara, ble i ettermiddag anholdt av marokkansk politi og deportert fra territoriet.
25 marokkanske politifolk møtte opp i dag for å kaste to nordmenn ut av okkuperte Vest-Sahara. De to reiste for å lære hva saharawiene mener om Marokkos folkerettsstridige fornybarsatsning på okkupert land.
Det norske rederiet Green Reefers leverte i forrige uke frossenfisk til Russland som er fanget i okkuperte Vest-Sahara i strid med folkeretten.
En gigantisk seier for det saharawiske folk. Nå er det kroken på døren for EUs folkerettsstridige fiskeri- og handelsavtaler i okkuperte Vest-Sahara.