Selskapet M Hannestad forklarer til Halden Arbeiderblad at de vil fortsette å bistå i transport av petroleumsprodukter inn til det okkuperte landet, og at det norske flagget gir en eim av prestisje.
“At et skip seiler med norsk flagg betyr mye med tanke på prestisje. Det er et tegn på at lover og regler blir overholdt, og at alt er åpent”.
Slik beskriver ledelsen i det norske selskapet M Hannestad hvorfor et svensk rederi ønsker å ha registrert sin kontroversielle flåte i det norske skipsregisteret. Det er M Hannestad fra Halden som står bak den norske registreringen. Selskapets daglige leder Lacho Iliev ble intervjuet i Halden Arbeiderblad om det kontroversiellle engasjementet 24. mai.
De svenske fartøyene frakter petroleumsprodukter inn i territoriet fra terminaler i Spania og holder således okkupasjonen igang. Transportene er i strid med det saharawiske folkets ønsker, og næringslivet bryter dermed med folkeretten og med norsk UDs frarådningspolitikk mot engasjementer i Vest-Sahara.
EU-domstolen og norske myndigheter er klare på at handelsavtaler med Marokko ikke gjelder for Vest-Sahara. Ingen stater i verden anerkjenner Marokkos krav på territoriet.
Tidligere denne måneden ble det klart at de to selskapene Equinor og Borealis har innført rutiner for å hindre eksport av gass inn i territoriet. Men M Hannestad vil det annerledes. Flåten de har registrert frakter et større volum petroleumsprodukter inn til territoriet enn noe annet selskap internasjonalt.
Støttekomiteen skrev M Hannestad et brev i 2016, men har ikke mottatt svar på henvendelsen fra det «åpne» selskapet. Brevet ble sendt på nytt 1. april 2017, 5. mai 2017, 2. juni 2017, 1. juli 2017, 15. august 2017, 2. november 2017, 16. januar 2018, 9. februar 2018, 21. mai 2018, 20. juni 2018, 20. juli 2018, 22. august 2018, 23. oktober 2018, 14. desember 2018, 13. mars 2019, 11. mai 2019, 2. oktober 2019, 29. desember 2019, 14. april 2020 og 25. april 2020. Heller ikke disse 20 brevene ble besvart.
Transportene har pågått i en årrekke. Vi skrev en større rapport om forholdet i 2014.
“Det med Vest-Sahara er en vanskelig sak, men det er viktig å påpeke at vi er et selskap som følger internasjonale regler fra EU og FN. Maritim skipsfart og spesielt oljetransport er komplisert virksomhet. Vi opererer innen shipping og følger internasjonale forretningsregler. Vi skjuler absolutt ingenting, og alle kan åpent følge med på hva vi driver med.”
“Det er mange internasjonale, nasjonale og lokale regler å følge. Vi er helt overbevist om at selskapet vårt vil forbli kommersielt, overholde loven og respektere internasjonale handelssanksjoner utstedt av FN eller EU når de blir pålagt.”
“Vi er et selskap som handler internasjonalt og overholder alle regler og forskrifter. Det vil også være problematisk for oljeselskaper over hele verden å stoppe virksomheten i områder der det er motstridende politiske interesser. Men den dagen det innføres internasjonale sanksjoner mot Vest-Sahara, så må også vi stoppe.”
“At et skip seiler med norsk flagg betyr mye med tanke på prestisje. Det er et tegn på at lover og regler blir overholdt, og at alt er åpent. Hvis et utenlandsk firma vil ha norsk flagg må de ha en norsk representant, og det er der vi kommer inn. Skipet er svenskeid og det er spanske firmaer som eksporterer oljen."
Daglig leder Lacho Iliev, M Hannestad AS, 24. mai 2020.
To nye nordmenn som skulle lære om Marokkos folkerettsstridige energiprosjekter i okkuperte Vest-Sahara, ble i ettermiddag anholdt av marokkansk politi og deportert fra territoriet.
25 marokkanske politifolk møtte opp i dag for å kaste to nordmenn ut av okkuperte Vest-Sahara. De to reiste for å lære hva saharawiene mener om Marokkos folkerettsstridige fornybarsatsning på okkupert land.
Det norske rederiet Green Reefers leverte i forrige uke frossenfisk til Russland som er fanget i okkuperte Vest-Sahara i strid med folkeretten.
En gigantisk seier for det saharawiske folk. Nå er det kroken på døren for EUs folkerettsstridige fiskeri- og handelsavtaler i okkuperte Vest-Sahara.