Norskflaggete fartøy oljer okkupasjonen
Article image

Mesteparten av olja som ankommer de okkuperte områdene anløper i norskflaggete tankskip, avslører ny rapport. Se SVT-nyhetene i går.

Publisert 21. juni 2014

Foto ovenfor: Marinetraffic.com. Bildet viser Wisby Cedar losse olje i okkuperte Vest-Sahara. 

De to fartøyene Wisby Cedar og Wisby Argan reiser inn og ut av okkuperte Vest-Sahara - med norske flagg i masta. 

En ny rapport fra Western Sahara Resource Watch - skrevet av Støttekomiteen for Vest-Sahara - avslører at de to fartøyene i snitt frakter en halv million liter olje, hver eneste dag, inn i det okkuperte territoriet. Uten olja ville okkupasjonen vært umulig. Saken ble dekket av SVT-nyhetene 20. juni.

fuelling_the_occupation_map_380.jpg

Transportene gjøres av rederiet Wisby Tankers AB som eier de to norskflaggete fartøyene i partnerskap med sine marokkanske partnere. Sammen eier de et joint-venture-selskap Casablanca Tankers, som altså er den suverent største transportøren av oljeprodukter inn i Vest-Sahara. Siden de to fartøyene Wisby Argan og Wisby Cedar kom i drift i 2010, har de seilt inn i området i snitt hver tolvte dag med petroleumsprodukter. 

Registreringen i det norske skipsregisteret håndteres av foretaket M Hannestad AS fra Halden. Allerede fra det tidspunktet båtene ble bestilt bygget, og registrert i Norge, var det klart at de skulle settes i fart inn i Vest-Sahara. 

- Vi følger konkrete sanksjoner fra EU eller FN. Det vil også være problematisk for selskaper som frakter olje over hele verden å stoppe operasjoner til områder der det finnes motstridende politiske interesser, sier Lacho Iliev, representant for Wisby og de to norskregistrerte skipene gjennom selskapet M Hannestad i Halden, til Dagsavisen i dag.

Last ned WSRW-rapporten 'Fuelling the occupation' her. 

Volumet er ekstremt høyt: fartøyene frakter i snitt en halv million liter olje hver eneste dag, dag ut dag inn. Totalt anslår WSRW at de to skipene hvert år frakter 194 millioner liter petroleumsprodukter inn i Vest-Sahara med en sannsynlig verdi på anslagsvis 106 millioner euro. Det utgjør mesteparten av de omtrent 250-280 millioner literne olje som hvert år fraktes inn i Vest-Sahara.

Wisby Tankers har drevet denne handelen i et tiår og oljen brukes for å opprettholde okkupasjonen. Oljen brukes naturlig nok også for sivile saharawier i Vest-Sahara, men hoveddelen brukes likevel av marokkansk administrasjon, militær og bosettere, samt for å plyndre området for dets naturresssurser. Uten oljen ville okkupasjonen vært nær umulig å opprettholde. Oljen kommer fra rafinnerier i Spania. 

Søk selv opp Wisby Cedar og Wisby Argan i det norske internasjonale skipsregisteret her.

Nyheter

Peak CSL Group fra Bergen fortsetter kontroversene

Bergensrederiet trosser på ny det saharawiske folkets rettigheter og Utenriksdepartementets råd. 

04. april 2025

Norsk rederi med ny gasstransport til okkuperte Vest-Sahara

Det norske rederiet BW Epic Kosan gjennomførte denne helgen en ny kontroversiell transport av gass inn til okkuperte Vest-Sahara.

10. mars 2025

Ungdomspartiene besøkte de saharawiske flyktningleirene

De norske ungdomsapartiene var i forrige uke på besøk i de saharawiske flyktningleirene i Algerie

08. februar 2025

Kontorene til vår danske søsterorganisasjon brannbombet

Brannstiftingen fremstår politisk motivert. Grafitti med pro-marokkansk og anti-Vest-Sahara-budskap er spraymalt på fortauet fremfor kontoret til den danske organisasjonen Global Aktion i København.

13. januar 2025