Internasjonale, franske og spanske medier har gitt omfattende dekning til den norske transporten fra Vest-Sahara til Franrike.
Key Bays anløp til Frankrike og dets mellomstopp på Kanariøyene ble møtt med stor medieinteresse internasjonalt.
Her fra Ouest France, 20. januar og Normandie Actu, 27. januar. France TV, viste det på nyhetene 20. januar (7 minutter og 20 sek inn i sendningen). Se på Youtube ovenfor.
Flere TV-stasjoner på Kanariøyene dekket anløpet.
Vest-Saharas frigjøringsbevegelse Front Polisario ba franske myndigheter om å gripe inn, skriver Reuters, 18. januar. Sea Tank sa til Reuters 19. januar at de opptrer i tråd med loven.
Spørsmålet om Key Bay og Sea Tank har i måneden etter transporten fortsatt å gjøre gjenklang. Her fra en frustrert marokkansk minister i februar. En kommentator sier at tilfeller som Key Bay bør føre til at Marokko må avbryte sitt sikkehretssamarbeid med EU. Fartøyet trekkes også fram i dekningen av den politiske krisen som oppstår mellom EU og Marokko fra februar 2017, idet EU-dommen fra desember 2016 begynner å få gjenklang i uttalelser fra EU.
Omtale av Key Bay i Le Monde, 10. februar 2017 og El País, 7. februar, TelQuel 13. februar.
Videoen nedenfor er fra 'Dagsrevyen' i Vest-Sahara 14. januar 2017.
Internasjonale sertifiseringsstandarder dekker over Marokkos kontroversielle handel med fiskeri- og landbruksprodukter fra okkupert Vest-Sahara, dokumenterer ny rapport.
Et fartøy med fiskemel ankommer i natt Averøy utenfor Kristiansund. Transporten åpner spørsmål om et hullete sertifiseringssystem.
En ny rapport beskriver de massive - og dypt problematiske - prosjektene for fornybar energi som Marokko utvikler i okkuperte Vest-Sahara.
Sertifiseringsordningen avslutter samarbeidet med Azura Group og erklærer at ingen fremtidige sertifiseringer vil bli gitt til selskaper i det okkuperte territoriet.