Det Bergens-eide fartøyet 'Spar Capella' transporterte i sommer fosfat fra okkuperte Vest-Sahara.
"Det var overhodet ikke kjent for meg at skipet ble brukt i denne handelen før BT gjorde meg oppmerksom på det", uttalte Jarle Ellefsen, administrerende direktør i Spar Shipping i avsløringen fra BT 27.juli 2015.
Fartøyet hadde blitt leid ut til et annet selskap for en 3-5 måneders periode og rederiet forklarte at det var det andre selskapet som besluttet hvor skipet kan dra.
"Kanskje vil vi i kjølvannet av at BT gjorde oss oppmerksomme på denne handelen vurdere om vi skal slutte å leie ut skip dersom de skal brukes i fosfathandel i Vest-Sahara", sier rederiet.
"La meg si det sånn: UD fraråder handelen, men hvis dette var totalt forkastelig, ville det ikke da vært gjort ulovlig?", spute direktøren.
Transporten førte til stor omtale. En kommentator i BT forklarte at noe trenger ikke være forbudt for å være umoralsk.
"Okkupasjon er dyrt, men så lenge selskaper bidrar til handel med varer fra de okkuperte områdene, kan Marokko fortsette med sine voldelige overgrep mot et folk som har lidd i over 40 år", skrev to politikere fra Venstre og Ap i i et leserinnlegg.
Raftostiftelsen uttalte til avisen at det var "høyst kritikkverdig".
"Saharawiene er en meget undertrykt gruppe, der store deler av befolkningen lever i flyktningleirer i Algerie", sier fungerende daglig leder i Raftostiftelsen, Solveig Moldrheim.
"Jeg synes det er høyst kritikkverdig at et bergenskeid skip blir brukt i denne handelen. Dette tjener okkupasjonsmakten på", sier hun.
BT understreker at flere norske rederier har sørget for å ikke ta del i slike transporter.
"Vi hadde et skip som var involvert i en slik handel i 2008, og vi merket oss oppstyret rundt dette. Nå passer vi på", sa Christian Sundt, administrerende direktør i Seven Seas Carriers i Bergen til BT.
Sundt sier at de som leier skipene ikke alltid forteller hva de skal brukes til, og at Seven Seas Carriers derfor har innført regler for hva skipene kan brukes til når de leies ut.
"Vi har en egen klausul som ekskluderer handel i Vest-Sahara", sier han.
Han tror ikke Spar Shipping kommer til å være involvert i slik handel i framtiden.
"Jeg vil tro dette var en glipp, som de nok ikke gjør en gang til", påpeker Sundt.
Også Grieg Star Shipping har regler som utelukker handel ved Vest-Sahara, opplyser administrerende direktør Tom Rasmussen til BT.
Bergens rederiforening sier til BT at de oppfordrer sine medlemmer til å følge retningslinjene og anbefalingene fra Rederiforbundet. Rederiforbundet støtter i sin tur norske myndigheters råd om å avstå fra slik handel.
To nye nordmenn som skulle lære om Marokkos folkerettsstridige energiprosjekter i okkuperte Vest-Sahara, ble i ettermiddag anholdt av marokkansk politi og deportert fra territoriet.
25 marokkanske politifolk møtte opp i dag for å kaste to nordmenn ut av okkuperte Vest-Sahara. De to reiste for å lære hva saharawiene mener om Marokkos folkerettsstridige fornybarsatsning på okkupert land.
Det norske rederiet Green Reefers leverte i forrige uke frossenfisk til Russland som er fanget i okkuperte Vest-Sahara i strid med folkeretten.
En gigantisk seier for det saharawiske folk. Nå er det kroken på døren for EUs folkerettsstridige fiskeri- og handelsavtaler i okkuperte Vest-Sahara.