Norskflaggete fartøy har stoppet å transportere olje til det okkuperte territoriet. Men det kommer med en bismak.
Foto ovenfor: Marinetraffic.com. Bildet viser Wisby Cedar losse olje i okkuperte Vest-Sahara for omtrent ti år siden.
I en årrekke har norsk-flaggete skip vært avgjørende i å frakte oljeprodukter fra raffinerier i Spania til okkuperte Vest-Sahara.
Skipene har vært eid av det svenske rederiet Wisby Tankers og registrert i det norske skipsregisteret av det lille selskapet M Hannestad i Halden. Østfoldsbedriften forklarte til Haldens Arbeiderblad i 2020 at flaggingen i Norge var gjort på grunn av “prestisjen” som et norsk flagg medfører.
“Det er et tegn på at lover og regler blir overholdt, og at alt er åpent”, forklarte M Hannestads daglige leder til avisen.
Støttekomiteen har fulgt spørsmålet i en årrekke. I 2014 ble temaet dekket i Dagsavisen. Tidligere i mai publiserte Støttekomiteens internasjonale partner Western Sahara Resource Watch vår research knyttet til handelen for 2023 basert på daglig overvåkning av skipstrafikken. Den avdekker at ingen "norske" transporter fant sted i 2023.
Dette er til stor kontrast til tidligere. Fra 2010 var de norske skipene ledende i denne handelen. Men fra 2021 startet det å fases ut, og nå har involveringen av norskflaggete fartøy altså stoppet helt opp.
Bakgrunnen er ikke at skipene har sluttet å gå - men at de tre skipene nå alle har skiftet eiere og flagg. Dermed videreføres transportene, om bord på de samme skipene som tidligere, men nå eid og flagget i Marokko.
WSRWs analyse for 2023 er basert på 114 transporter av oljeprodukter inn til territoriet for fjoråret. Nær all oljen - rundt en halv million tonn - kommer fra havner i Spania. Det er fraktet på 23 skip, som anløp 83 ganger i El Aaiún og 74 ganger i Dakhla.
Oljeprodukter er avgjørende for Marokkos okkupasjon: til kjøretøy, industri, fiskerifartøy og militæret.
Støttekomiteen skrev M Hannestad et brev i 2016, men har ikke mottatt svar på henvendelsen fra selskapet.
Brevet ble sendt på nytt 1. april 2017, 5. mai 2017, 2. juni 2017, 1. juli 2017, 15. august 2017, 2. november 2017, 16. januar 2018, 9. februar 2018, 21. mai 2018, 20. juni 2018, 20. juli 2018, 22. august 2018, 23. oktober 2018, 14. desember 2018, 13. mars 2019, 11. mai 2019, 2. oktober 2019, 29. desember 2019, 14. april 2020, 25. april 2020, 6. juli 2020, 8. januar 2021, 30. mai 2021, 18. desember 2021, 17. januar 2022, 28. desember 2022, 22. mai 2023 og 10. januar 2024, samt rekommandert til M Hannestad AS i juli 2020, og brev hjem til administrerende direktørs private postadresse i desember 2020. Heller ikke disse brevene ble besvart.
To nye nordmenn som skulle lære om Marokkos folkerettsstridige energiprosjekter i okkuperte Vest-Sahara, ble i ettermiddag anholdt av marokkansk politi og deportert fra territoriet.
25 marokkanske politifolk møtte opp i dag for å kaste to nordmenn ut av okkuperte Vest-Sahara. De to reiste for å lære hva saharawiene mener om Marokkos folkerettsstridige fornybarsatsning på okkupert land.
Det norske rederiet Green Reefers leverte i forrige uke frossenfisk til Russland som er fanget i okkuperte Vest-Sahara i strid med folkeretten.
En gigantisk seier for det saharawiske folk. Nå er det kroken på døren for EUs folkerettsstridige fiskeri- og handelsavtaler i okkuperte Vest-Sahara.