Det norske rederiet Green Reefers leverte i forrige uke frossenfisk til Russland som er fanget i okkuperte Vest-Sahara i strid med folkeretten.
Fartøyet Green Austevoll, eid av rederiet Green Reefers, leverte i forrige uke frossenfisk til Kaliningrad i Russland. Fisken ble fanget i Vest-Saharas farvann av russiske fisketrålere fra Murmansk Trawl Fleet, under en folkerettsstridig avtale som russerne har med okkupasjonsmakten Marokko.
Norske myndigheter fraråder norsk næringsliv i territoriet. Men Green Reefers har i en årrekke bistått i russernes tyvfiske gjennom transporter av saharawienes fisk. Dette er første slike transport siden 2020.
“Vi må innrømme at det vanskelig for oss å forestille oss en mer problematisk forretningspraksis enn den som deres selskap bedriver. Green Reefers bistår flåten til okkupasjonsmakten Russland med å frakte ut fisk fra Vest-Sahara i ledtog med okkupasjonsmakten Marokko. Som EU-domstolen påpekte 4. oktober 2024 – i en dom om europeisk fiske - pågår slike fiskerier i strid med folkeretten om det ikke er innhentet samtykke fra Vest-Saharas folk”, skrev Støttekomiteen i et brev til Green Reefers 14. oktober.
“Vi ber dere umiddelbart om å stoppe disse transportene”, skrev Støttekomiteen.
Lasten kommer fra såkalte "transshipments" fra russiske trålere i det smule farvannet utenfor byen Dakhla i de okkuperte områdene, der lasten overføres fra trålerne til transportskipet på havet. Russland har en folkerettsstridig fiskeriavtale med Marokko, som lar russerne få fiske i de okkuperte områdene.
Transshipmentene foregår ved at tråleren og transportskipet ankrer opp like ved siden av hverandre like utenfor Dakhla-byen, i smult, stille farvann. Green Austevoll ankom dette omlastings-farvannet 7. september. Den tok last 14. september fra tråleren Vasily Filippov og 17. september fra Kapitan Bogomolov. Begge trålerne tilhører Murmansk Trawl Fleet.
Støttekomiteen for Vest-Sahara har gjentatte ganger bedt rederiet om å oppklare at de aldri vil gjenta slike transporter, men vi har aldri fått svar på brevene.
“Det er myndighetene som tar stilling til de sanksjoner som skal gjelde. Vi vil forholde oss til sanksjoner som kommer fra relevante myndigheter”, uttalte Green Shippings styreleder Eivind Eidesvik til Dagbladet i dag.
20. september stoppet Green Austevoll i Las Palmas for å bunkre drivstoff og for å avhende avfall. Støttekomiteen hentet inn fotografier og videoer i Las Palmas. Bildene nedenfor kan brukes fritt. Drivstoffleveransen ble foretatt av selskapet Petrologis Canarias.
EU-domstolen konkluderte 4. oktober at EUs tidligere fiskeripraksis i territoriet har vært i strid med folkeretten. Russland er dermed den viktigste partneren til Marokko i de folkerettsstridige fiskeriene.
Green Reefers har hatt skip innom okkuperte Vest-Sahara i en årrekke, fra tidlig 2000-tall. Det er nå fire år siden rederiet rotet seg inn i territoriet sist, med samme fartøy, Green Austevoll. I 2019 var Green Reefers svært nær å få anholdt et fartøy i Sør-Afrika etter å ha foretatt en liknende transport til Sør-Afrika.
Green Austevolls bevegelser kan følges live på apper som Vesselfinder.
Nedenfor kan man se hvordan Green Austevoll (i gult) i september plukket opp lasten fra Vasiliy Filippov (gult) og Kapitan Bogomolov (rødt).
Videoen ovenfor kan lastes ned her.
To nye nordmenn som skulle lære om Marokkos folkerettsstridige energiprosjekter i okkuperte Vest-Sahara, ble i ettermiddag anholdt av marokkansk politi og deportert fra territoriet.
25 marokkanske politifolk møtte opp i dag for å kaste to nordmenn ut av okkuperte Vest-Sahara. De to reiste for å lære hva saharawiene mener om Marokkos folkerettsstridige fornybarsatsning på okkupert land.
En gigantisk seier for det saharawiske folk. Nå er det kroken på døren for EUs folkerettsstridige fiskeri- og handelsavtaler i okkuperte Vest-Sahara.
Minst 520 familier skal ha blitt evakuert i leiren Dakhla denne uken etter kraftige regnskyll.