NÅ: Norsk frysefartøy bistår tyvfiskere i okkuperte Vest-Sahara

I 2019 stakk et fartøy fra det norske rederiet Green Reefers unna anholdelse av sørafrikanske myndigheter for å ha fraktet frossenfisk fra okkuperte Vest-Sahara. I morges forlot et søsterskip de okkuperte farvannene med en enda større last.  

Publisert 17. august 20

I 2018 fant EU-domstolen at EUs fiske utenfor kysten av Vest-Sahara er i strid med folkeretten og EU-retten. Til tross for dette har EU inngått en ny avtale med Marokko for farvannene, og EUs fiskeflåte returnerte for en måneds tid siden for høstens fiskesesong. Og med på slepet har de denne gangen hatt norsk hjelp.

De siste 18 dagene, siden 30. juli, har de norske fartøyet Green Austevoll - eid av Green Reefers fra Haugsund/Bergen ligget utenfor havnebyen Dakhla i de okkuperte områdene og lastet ombord fisk fra EU-trålerne.

I over to uker har skipet Green Austevoll lastet fisk som hentes ut av territoriet uten at tillatelse er gitt fra Vest-Sahara. EUs fiskerioperasjoner er i strid med EU-retten ifølge EU-domstolen.

I morges forlot det norske fartøyet Vest-Saharas farvann, og det setter nå kurs mot hovedstaden i Elfenbenskysten, Abidjan, med muligens oppmot 6000 tonn frossenfisk ombord. Det er mer enn seks ganger så mye fisk som eierne av fisken - Vest-Saharas flyktninger - mottar i bistand i form av hermetisk fisk i løpet av et år. Fartøyet har nå flyttet seg til kysten utenfor Mauritania. Skipet antas å ankomme Abidjan 21. august. 

Forrige gang Green Reefers sendte et fartøy fra Vest-Sahara til Abidjan var etter en spektakulær nestenarrest. 25. januar 2019 lå søsterfartøyet Green Glacier og vaket i havgapet utenfor Cape Town, Sør-Afrika.

Fartøyet var da fullastet med frossenfisk fra de okkuperte farvannene, som russiske trålere hadde fisket i dagene fram mot julaften 2018. Lasten skulle fraktes hele veien til Cape Town, på den andre siden av kontinentet.  

Etter å ha seilt ned hele kysten av Afrika med sin last, snudde så skipet i siste øyeblikk før hun entret sørafrikansk farvann. Fartøyet endret kurs 180 grader, og returnerte nordover. Sørafrikanske myndigheter utstedte en internasjonal arrestordre for å anholde fartøyet. Etter en to ukers bomtur opp og ned kysten av kontinentet, losset fartøyet til slutt av sin last i Elfenbenskysten 1. februar, samme frihavn som Green Austevoll i dag er på vei til. 

Hadde Green Glacier i 2019 seilt helt inn til Cape Town, ville det sannsynligvis havnet i samme situasjon som et bulkskip gjorde i 2017-2018: En domstol i Sør-Afrika dømte i 2018 at en last med fosfatstein fra Vest-Sahara var hentet ut fra det okkuperte territoriet i strid med folkeretten, EU-retten og sørafrikansk lovgivning. Fartøyet som den fosfatlasten var fraktet i, det greskeide tørrlastskipet NM Cherry Blossom var til sammen anholdt i 370 dager, fra 2017 til 2018. Skipet var på vei til New Zealand med fosfatstein, da det stoppet i Sør-Afrika for å bunkre drivstoff på veien.  

NM Cherry Blossom ble først løslatt etter at en sørafrikansk domstol hadde tilkjent det saharawiske folket eierskap over lasten. Selskapet som hadde chartret skipet sa til domstolen at de tapte 10.300 dollar dagen på anholdelsen. 

Støttekomiteen for Vest-Sahara har gjentatte ganger forsøkt å få Green Reefers til å slutte med praksisen å hente fisk som er tyvfisket i de okkuperte farvannene av regjeringer og selskaper som har inngått avtaler med Vest-Saharas naboland Marokko. UD og Rederiforbundet fraråder norsk næringslivsdeltakelse i Vest-Sahara. 

Ingen stater i verden anerkjenner Marokkos okkupasjon av kystlinjen av det ikke-selvstyrte territoriet Vest-Sahara. Territoriets folk har rett til selv å avgjøre om territoriet skal bli uavhengig fra kolonitiden. 

Slik unngikk Green Reefers såvidt anholdelse i 2019: 

green_glacier_609.jpg
Nyheter

SISTE: Samlet norsk sivilsamfunn ber Søreide stå opp for saharawiene

53 norske organisasjoner ber i et brev til utenriksminister Søreide i dag om å forsvare rettighetene til Vest-Saharas folk idet Norge trer inn i FNs Sikkerhetsråd.

01. desember 20

'Norsk' rederi hovedtransportør av gass til okkuperte Vest-Sahara

“Jeg er litt sjokkert over at det finnes selskaper som tydeligvis ikke tar konflikten eller norske politiske ønsker om å ikke bidra inn i konflikten på alvor”, sier stortingsrepresentant Trine Skei Grande (V) til NRK i dag. 

25. november 20

Norsk gass inn i krigssonen?

Krig har brutt ut i Vest-Sahara, og det er fare for at en norsk gasstransport kan være på vei til territoriet. 

20. november 20

Krigshandlinger i Vest-Sahara

For første gang på tre tiår foregår det nå i helgen skarp skyting i Afrikas siste koloni. 

14. november 20