Flere store avtaler har de siste månedene blitt inngått mellom Marokko og deres kanskje nærmeste allierte i Europa; Frankrike, Belgia og Spania.
I går kom det fram i den franske avisen La Tribune at flyprodusenten Dassault Aviation har avsluttet forhandlinger med Marokko for salg av 18 Rafale kampfly (over). Anonyme kilder sa til avisen at Marokko ga tilbudet for to uker siden, og at Marokko nå har funnet den nødvendige finansieringen for å kjøpe inn de franske flyene.
Dette er bare ett av flere store avtaler som er inngått i det siste.
I slutten av januar i år ble de siste forhandlingene gjort for salg av 40 belgiske M109 haubitsere til Marokko. Det skriver den belgiske avisen De Standaard. Nå venter selskapet EMI bare på eksportlisensen fra belgiske myndigheter. Mye tyder for at det ikke blir vanskelig. Belgia har gjort flere våpensalg til Marokko, selv da landet lå i væpnet krig med Polisario. Blant annet er store deler av Vest-Sahara dekket av belgiske landminer.
-Jeg synes ikke det er en god ide å selge disse våpnene til Marokko nå, for landet er fortsatt involvert i en av de eldste konfliktene i Afrika, sa den belgiske parlamentarikerne Walter Muls i en spørrerunde i det belgiske parlamentet nylig.
-Fredsprosessen med Polisario er gått i stampe, og det ville vært bedre om vi ventet til en positiv utvikling har funnet sted, sa parlamentariker Walter Muls, sa Muls.
Som om ikke det er nok, inngikk den spanske regjering tidligere i år våpenavtaler med okkupasjonsmakten til en verdi av svimlende 200 millioner euro , hele 1,66 milliarder kroner. Salget gjør Marokko til en av Spanias viktigste innkjøpere av våpen.
Avtalene innebærer salg av 1200 pansrede Hummer-liknende biler, 800 militære lastebiler og 10 patruljebåter.
Kjøretøyene kan brukes til troppetransporter, men kan også tilpasses for å brukes med missilsystemer. De fleste marokkanske troppene befinner seg i okkuperte Vest-Sahara.
Norsk UD har avslått eksortlisenssøknader fra norske selskaper som har ønsket å selge krigsmateriell til Marokko. Seneste avslag skal ha funnet sted i 2003.
Det norske rederiet BW Epic Kosan gjennomførte denne helgen en ny kontroversiell transport av gass inn til okkuperte Vest-Sahara.
De norske ungdomsapartiene var i forrige uke på besøk i de saharawiske flyktningleirene i Algerie
Brannstiftingen fremstår politisk motivert. Grafitti med pro-marokkansk og anti-Vest-Sahara-budskap er spraymalt på fortauet fremfor kontoret til den danske organisasjonen Global Aktion i København.
To nye nordmenn som skulle lære om Marokkos folkerettsstridige energiprosjekter i okkuperte Vest-Sahara, ble i ettermiddag anholdt av marokkansk politi og deportert fra territoriet.