To rederier med bånd til Norge sier til Finansavisen i dag at skal styre unna transport av fosfat fra Vest-Sahara.
Finansavisen skriver i dag at to rederier ikke ønsker å ta del i transporter av fosfatstein fra Vest-Sahara.
De to ble gjort oppmerksom på transportene forrige uke, i forbindelse med at Støttekomiteen sammen med vår internasjonale forening Western Sahara Resource Watch publiserte
en omfattende rapport som kartlegger rederiene som står bak alle transporter av fosfat fra de okkuperte områdene. "Skipet ble sluttet på en timecharter-kontrakt med en befrakter for en last. For fremtiden vil vi holde Vest-Sahara utenom de områdene vi ønsker å laste i. Vi kommer ikke til å ta nye frakter derfra inntil det foreligger en avklaring", sier Lars T. Ugland, styreleder i rederiet LT Ugland til Finansavisen i dag.
LT Ugland, stiftet av Lars T. Ugland, har hovedkontor på Isle of Man. Dets bulksip
Molly Manx ankom New Zealand i august 2016 med anslagsvis 54000 tonn fosfatstein fra de okkuperte områdene, avdekket rapporten.
Også det norske rederiet Belships ASA har kommet med en tydelig uttalelse i dag. I juni 2016 hadde Belships det tekniske management-ansvaret for fartøyet Ultra Rocanville, som transporterte fosfat fra territoriet til Agrium i Canada.
"Som teknisk manager er vi helt i baksetet når det gjelder kommersielle beslutninger. Vårt ansvar er da begrenset til bemanning, vedlikehold, kontakt med klasse og så videre", sier administrerende direktør Ulrich Müller til Finansavisen.
"Bulkskip som vi selv har kommersielt management for har aldri hatt anløp i Vest-Sahara. Vi har ingen intensjoner om slike anløp i fremtiden, og vil etter beste evne følge UDs anbefalinger", sa han til avisen.
Fra tidligere har en serie norske rederier kommet med tilsvarende uttalelser. UD og Rederiforbundet fraråder transporter fra territoriet.
Et fartøy fra Hellas har i dag vært anholdt i Sør-Afrika i 50 dager. Fartøyet var på vei til New Zealand med fosfatstein idet den skulle fylle på drivstoff i Sør-Afrika. Under oppholdet beordret en domstol at fartøyet skulle anholdes. En rettssak skal nå avklare hvem som eier fosfatsteinen.
Hør intervju med Støttekomiteen for Vest-Sahara
på Radio France International om rettsprosessen i Sør-Afrika