Transporten gjort av den Bergens-chartrete kjemikalietankeren 'Key Bay' fant sted i strid med EU-dommen og må håndteres av franske myndigheter. Det påpeker Spanias regjering denne uken.
16. mars 2017,
uttalte den spanske regjeringen at produkter fra Vest-Sahara ikke dekkes av EU-Marokkos handelsavtale.
Konsekvensen av dette er at laster, slik den som ble foretatt ombord på det norske fartøyet Key Bay i januar i år, ikke kan gis tollreduksjon ved import til EU. Etter å ha
hentet ut fiskeolje fra de okkuperte områdene, og deretter bunkret opp forsyninger på Kanariøyene i januar, seilte fartøyet videre til Frankrike,
der lasten med fiskeolje ble losset av. På Kanariøyene hadde det norske fartøyet blitt
bordet av spansk politi og havnemyndigheter.
Den spanske regjeringen bekreftet i forgårs at informasjonen som den hadde samlet inn fra det norske fartøyet var blitt kommunisert til franske tollmyndigheter, og at det er nå opp til Frankrike å ta ansvar for at saken prosesseres riktig.
Dette er den første offentlige uttalelsen fra Madrid om at EU-Marokkos handelsavtale ikke gjelder varer fra Vest-Sahara.
'Key Bay'-skandalen var den første bekreftete transporten av fiskeriprodukter inn til EU etter at EU-domstolen
21. desember 2016 dømte at Vest-Sahara-varer ikke kan omfattes i EU-Marokko-avtalen. For å komme til den konklusjonen lente den seg blant annet på Norges tolkning av folkeretten.
Utenriksminister Jonas Gahr Støre hadde i 2010 uttalt at import til Norge på Key Bays søsterfartøyer ikke kunne behadles som marokkanske produkter, og at de dermed ikke kunne gis tollreduksjon gjennom Norges frihandelssamarbeid med Marokko. Denne politikken har siden blitt kopiert av andre EFTA-stater, og nå også EU.
Spørsmålet om Spanias posisjon i handelen ble trukket
fram av den spanske kongress-representanten Jorge Luis Bail 18 januar 2017 idet Key Bay anløp Kanariøyene. Bail spurte hvordan spanske myndigheter tolket anløpet av Key Bay til Spania og EU.
Fartøyet Key Bay har transportert fiskeolje fra de okkuperte områdene til EU helt siden eksporten til Norge tok slutt i 2010. Støttekomiteen for Vest-Sahara har skrevet
en rapport om denne dreiningen i transportene. Fartøyene eies av rederiet Gezina/Brøvig fra Farsund, men chartres av Sea Tank Chartering fra Bergen.
Teksten nedenfor er en uoffisiell engelsk oversettelse av uttalelsen fra Spania.
Answer from the Government (16.03.2017)
Question 184/6803 18/01/2017 15326
[Submitted by] Jorge Luis Bail (GCUP-ECP-EM)
The CJEU judgement of 21st December 2016 only establishes that the commercial benefits granted to Morocco by the Euro-Mediterranean Agreements are not applicable to Western Sahara, given that it is not part of the territory of the Kingdom of Morocco.
The Agreements, foresee the reduction or exemption of the custom duties. Their implementation is competence of the custom authorities of the Member State that receives the application to import the goods.
Hence, there is no custom limit to the free circulation of these products within the EU territory. It is thus impossible to adopt any precautionary or definitive measures regarding the vessel or its cargo.
Nonetheless, in order to assure that the Agreement was correctly implemented, and taking into account the CJEU judgement, we informed the custom authorities in France and Denmark, countries of destination of the shipment, of the proven facts, in the framework of mutual assistance in customs of the EU Member States.
In addition to that, in case the vessel or its cargo were affected by other non-customary limitations, the corresponding court was also informed of the facts.