Spansk politi bordet fartøyet da det bergenske selskapet Sea Tank Chartering kom inn i spansk farvann fra de okkupete områdene.
Ovenfor: Key Bay i Las Palmas havn, 14. januar. Bildet til fri bruk.
14. januar på ettermiddagen anløp Key Bay havnen i Las Palmas for å fylle drivstoff. Den lå til kai i omtrent ett døgn, og var på vei mot Frankrike. Dette var første gang siden dommen i EU-domstolen at varer fra Vest-Sahara kom inn i EU.
Da fartøyet anløp Las Palmas instruerte lokale myndigheter på Las Palmas politiet om å borde fartøyet. Det skrev blant annet nyhetstjenesten EFE
Det spanske partiet EQUO la ut en pressemelding om at de ba havnemyndigheter om å arrestere fartøyet. "Hvis opprinnelsessertifikatet sier varene er fra Marokko og ikke fra Front Polisario, vil vi be om at skipet og varene tas i arrest for å ha brutt dommen fra EU-domstolen", uttalte en av EQUOs lokale poliitkere i Las Palmas.
Politet kontrollerte både dokumentasjon og last på fartøyet. Det ble ikke tatt arrest i lasten slik lokale politikere på Kanariøyene ba om. Derimot er dokumentasjonen fra politiet spilt videre til EUs sentrale registre, og det ligger nå hos franske myndigheter å avgjøre hvordan den norske transporten inn til EU skal vurderes.
Last ned video.
Flere høytoppløselige bilder av Key Bays anløp til Las Palmas kan hentes her. Gratis bruk.
Den norsk-nederlandske fiskefôrprodusenten i Tyrkia viser til problematiske MarinTrust-sertifikater for å forvare innkjøp fra det okkuperte Vest-Sahara.
339 milliarder er plassert i selskaper med operasjoner i okkuperte Vest-Sahara.
31. oktober 2025 ble en ny resolusjon vedtatt i FNs Sikkerhetsråd som ber saharawiene forhandle om en løsning som innebærer at de skal inkorporeres i okkupasjonsmakten Marokko.
USA foreslår i et møte i FNs Sikkerhetsråd på torsdag at okkuperte Vest-Sahara skal innlemmes i Marokko.