Det norske kjølerederiet Green Reefers transporterer denne uken fisk fra okkuperte Vest-Sahara i strid med frarådningene fra norsk UD. Et av deres skip besøkte de okkuperte områdene nå i helgen.
Illustrasjonsfoto ovenfor: Dakhla havn Det norsk-eide skipet 'Green Toledo' (IMO-nummer 9015785) ble observert i havnebyen Dakhla, i okkuperte Vest-Sahara, 1. august 2009. Fryseskipet transporterer fisk fra de okkuperte områdene.
Green Reefers kontrolleres av Bømlo-rederen Kristian Eidesvik.
- Pengene går direkte til Marokko. Det er tyveri av Vest-Saharas ressurser, sa Aminatu Haidar fra Vest-Sahara
til Bergens Tidende i 2007 om en tilsvarende Eidesvik-involvering i Vest-Sahara.
Haidar er en av de mest framtredende saharawiske røstene. Året etter hennes uttalelser til BT vant hun den prestisjetunge Robert F. Kennedy Human Rights Award i USA for sitt arbeid med å informere om plyndringen av hjemlandet og om menneskerettighetsovergrepene som Marokko begår overfor saharawiene.
Avviser problemetEidesvik står bak minst tre selskaper involvert i Vest-Sahara. For det første er det rederiene Green Reefers og Wilson. I tillegg står han bak 35% av Sjøvik AS, som driver fiske i Dakhla-området. Han er også styremedlem i Sjøvik.
Eidesvik svarte på Haidars uttalelser med at engasjementet utenfor Vest-Sahara er helt uproblematiske.
- Jeg har aldri tenkt at dette var noe problem, sa Kristian Eidesvik til BT.
At Utenriksdepartementet fraråder norske selskaper «økonomisk samkvem» med Vest-Sahara, er noe Eidesvik kaller «FN-problematikk».
- Vi reflekterer over det, men vi har vel ikke tatt det spesielt inn over oss. Jeg har ikke tenkt å ta det opp i styret, for å si det sånn. Vi vet jo om det, uttalte Kristian Eidesvik til BT.
- Eg har vore der nede ein gong, eg eig berre ein part i samarbeidsselskapet, som er registrert i Marokko. Eg har veldig godt samvit. Norske politikarar som snakkar om dette, har ikkje sett seg inn i forholda,
sa Kristian Eidesvik til BT.