FiskeribladetFiskaren skriver i dag om det tidligere norske fartøyet Bømmelbas som dumper fisk i Vest-Sahara. Se bildene.
Fotografiene av ex-Bømmelbas, nå under navnet Adrar, kan hentes fra
nettsidene til Western Sahara Resource Watch. Bildene viser 70 tonn sardiner dumpet over bord fordi de er en centimeter for kort for fiskeriselskapets mottaksanlegg. Fotografiene er til fri bruk og er tilgjengelig i høytoppløselig format.
Lederen under ble publisert i
dagens utgave av FiskeribladetFiskaren, 5. mars 2014.
Horribelt utkastBildene vi publiserer i dag av utstrakt fiskedumping utenfor Afrikas vestkyst bør gjøre en samlet norsk fiskerinæring flau. Flau over at de tilhører en yrkesgruppe som driver denne formen for rovfiske og fiskerikriminalitet - og flau over at det er tidligere norske fiskebåter som står for denne fiskedumpingen. Dessuten bør rederorganisasjonen Fiskebåt være flau over at de ikke våger å ta stilling i den
omstridte og betente konflikten i Vest-Sahara, et landområde som har vært okkupert av Marokko i en årrekke. En organisasjon med ryggrad hadde våget å tone flag.
Sist helg ble det kjent at en norsk båt var involvert i en tragisk skipsulykke utenfor Vest-Sahara. Flere marokkanske sjøfolk døde og er savnet etter at et skip med norsk kaptein kolliderte med en lokal fiskebåt. Både kapteinen og styrmannen om bord var norske. Tråleren skal være delvis eid av det norske rederiet Sjøvik, et
selskap som i mange år har skitnet til sitt rykte ved å fiske utenfor Vest-Sahara.
I dag viser vi de grufulle bildene av omfattende fiskedumping i samme området. Tidligere norske fiskebåter er ansvarlig for miljøkriminaliteten, og en av båtene skal ha dumpet 1000 tonn med sardiner fordi fisken var for stor. Sardinene passet ikke inn i boksene.
Hvordan opptrer norske redere i området? Vet vi om norske redere som fisker i
Vest-Sahara opptrer på samme måten? Alle de tidligere eierne av fiskebåtene beklager at deres båter blir brukt, og påstår de ikke visste at de endte opp som miljøverstinger.
Likevel må vi spørre oss om de ikke bør bli mer bevisst i sine valg når de selger båtene ut av landet.
Etter vår mening bør alle norske redere gjøre sitt for å hindre salg av båter til et omstridt område som Vest-Sahara.
En gruppe som definitivt bør bli mer bevisst i sine holdninger er Fiskebåt, som ikke våger å ta standpunkt i striden rundt fiske ved Vest-Sahara. Mens pelagisk forening har en klar mening er det flaut stille i kontorene i Ålesund. Årsaken er trolig at enkelteredere, som også er medlem i Fiskebåt, tjener fett på sardiner fisket utenfor Vest-Sahara.
Norske myndigheter fraråder norske selskaper å drive næringsvirksomhet i området. At Fiskebåt ikke har synspunkt på disse spørsmålene betyr i realiteten at de godtar både fiskedumping og ulovlig okkupasjon av Vest-Sahara.
Hadde Fiskebåt hatt ryggrad hadde de både fordømt engasjement i området og at norske redere selger båtene som blir brukt til miljøkriminalitet.
De mangelfulle holdningene de har i disse sakene kan ikke karakteriseres som annet enn skandaløst og flaut.