Stadig etikkframgang blant norske rederier
spar_lyra_18.03.2017_510

Støttekomiteen publiserer i dag årets versjon av rapporten 'Lastet med Risiko' som kartlegger menneskerettighets- og Vest-Sahara-policy blant norske skipseiere.

Publisert 10. desember 2019

Over: Forrige gang Støttekomiteen for Vest-Sahara publiserte en rapport om norske rederiers Vest-Sahara-policy, deltok Spar Shipping fra Bergen i plyndringen av naturressurser fra okkuperte Vest-Sahara. Nå har de vedtatt retningslinjer for å unngå slike transporter.

I dag lanserte Støttekomiteen "Lastet med Risiko 2019", en rapport om norske rederiers policy på menneskerettigheter og Vest-Sahara.

Rederiforbundet anmoder sine medlemmer om ikke å ta del i transporter fra Vest-Sahara, men hva så med norske eiere av tørrlastfartøyer som ikke er medlem av Rederiforbundet?

Ved flere anledninger de siste årene har man sett at norske skip som eies av rederier utenfor forbundet deltar i slike transporter. Hvor sannsynlig er det at dette kan skje igjen?

For tredje år på rad har Støttekomiteen for Vest-Sahara publisert en rapport om temaet.

Rapportserien "Lastet med Risiko" konfronterer alle norske selskaper som eier eller kontrollerer fartøy med kapasitet til å frakte fosfatstein fra Vest-Sahara – og som ikke er medlem av Rederiforbundet. Avgrensningen til fartøy som kan frakte fosfatstein er gjort fordi dette er den mest økonomisk lønnsomme eksporten for okkupasjonsmakten Marokko. Informasjonen er innhentet gjennom direkte dialog med selskaper og fra informasjon som selskapene har gitt offentlig.

Rapporten viser en fortsatt framgang. Av de 13 identifiserte og kontaktede rederiene har sju fått godkjent. Disse har sannsynliggjort at de har tatt temaene alvorlig. To rederier har fått «ikke tilfredsstillende» ved at de overlater ansvaret for fartøyenes oppdrag på deres forretningspartnere. De resterende fire har fått «ikke godkjent», ved at de ikke unnlater å svare på henvendelsene.

Rapporten dokumenterer også den fortsatte rollen til norske forsikringsselskaper. Av 33 fartøy som deltok i plyndringen av territoriets konfliktmineraler i 2018, var hele fem stykker forsikret av norske Skuld eller Gard. De to forsikringsselskapene fortsetter å avvise problemstillingen

Risikoen for rederiene i å delta i den folkerettsstridige plyndringen har økt betraktelig. I 2019 var det bare tilfeldigheter som gjorde at et norskflagget fartøy ikke ble anholdt i idet det fraktet frossenfisk ut av territoriet.

Nyheter

Ledig stilling!

Vil du jobbe med oss? Vi søker en informasjonsmedarbeider på 20-40%  

08. februar 2023

Marokko klaget inn for behandlingen av fengslede saharawiske studenter

Marokkanske myndigheters tortur og fengsling av 10 saharawiske studenter må etterforskes og fordømmes. Dette er kravet i en norskforfattet klage som i dag ble sendt inn til FNs spesialrapportører. 

14. desember 2022

Menneskerettigheter: Marokko opp til eksamen i FN

Norge er bekymret for menneskerettighetssituasjonen i Vest-Sahara, melder utenriksminister Huitfeldt. I morgen skal Marokko opp til eksamen i FNs Menneskerettighetsråd. 

07. november 2022

10 grunner til å delta på den mest autentiske filmfestivalen som finnes

Det finnes en filmfestival som er ulik alle de andre. Les Asria Talebs møte med et festivalpublikum i de saharawiske flyktningleirene i Algerie – og båndene hun skapte med en fremmed tilskuer.

23. oktober 2022