Stadig etikkframgang blant norske rederier
spar_lyra_18.03.2017_510

Støttekomiteen publiserer i dag årets versjon av rapporten 'Lastet med Risiko' som kartlegger menneskerettighets- og Vest-Sahara-policy blant norske skipseiere.

Publisert 10. desember 2019

Over: Forrige gang Støttekomiteen for Vest-Sahara publiserte en rapport om norske rederiers Vest-Sahara-policy, deltok Spar Shipping fra Bergen i plyndringen av naturressurser fra okkuperte Vest-Sahara. Nå har de vedtatt retningslinjer for å unngå slike transporter.

I dag lanserte Støttekomiteen "Lastet med Risiko 2019", en rapport om norske rederiers policy på menneskerettigheter og Vest-Sahara.

Rederiforbundet anmoder sine medlemmer om ikke å ta del i transporter fra Vest-Sahara, men hva så med norske eiere av tørrlastfartøyer som ikke er medlem av Rederiforbundet?

Ved flere anledninger de siste årene har man sett at norske skip som eies av rederier utenfor forbundet deltar i slike transporter. Hvor sannsynlig er det at dette kan skje igjen?

For tredje år på rad har Støttekomiteen for Vest-Sahara publisert en rapport om temaet.

Rapportserien "Lastet med Risiko" konfronterer alle norske selskaper som eier eller kontrollerer fartøy med kapasitet til å frakte fosfatstein fra Vest-Sahara – og som ikke er medlem av Rederiforbundet. Avgrensningen til fartøy som kan frakte fosfatstein er gjort fordi dette er den mest økonomisk lønnsomme eksporten for okkupasjonsmakten Marokko. Informasjonen er innhentet gjennom direkte dialog med selskaper og fra informasjon som selskapene har gitt offentlig.

Rapporten viser en fortsatt framgang. Av de 13 identifiserte og kontaktede rederiene har sju fått godkjent. Disse har sannsynliggjort at de har tatt temaene alvorlig. To rederier har fått «ikke tilfredsstillende» ved at de overlater ansvaret for fartøyenes oppdrag på deres forretningspartnere. De resterende fire har fått «ikke godkjent», ved at de ikke unnlater å svare på henvendelsene.

Rapporten dokumenterer også den fortsatte rollen til norske forsikringsselskaper. Av 33 fartøy som deltok i plyndringen av territoriets konfliktmineraler i 2018, var hele fem stykker forsikret av norske Skuld eller Gard. De to forsikringsselskapene fortsetter å avvise problemstillingen

Risikoen for rederiene i å delta i den folkerettsstridige plyndringen har økt betraktelig. I 2019 var det bare tilfeldigheter som gjorde at et norskflagget fartøy ikke ble anholdt i idet det fraktet frossenfisk ut av territoriet.

Nyheter

'Dåpens bakside'

Ikke en tanke ble viet vårt undertrykte folk da et nytt, flott fiskefartøy ble døpt på Karmøy.

29. desember 2021

Norsk flagg firet fra omstridt mast

Et skip som har fraktet petroleumsprodukter inn til okkuperte Vest-Sahara i en årrekke er slettet fra det norske skipsregisteret. 

18. desember 2021

Her ligger det norskeide skipet i okkuperte Vest-Sahara

Det norsk-kontrollerte skipet Epic Sicily anløp i helgen okkuperte Vest-Sahara med gass. Norske BW Epic Kosan svarer fortsatt ikke på brev.  

11. desember 2021

Ny rapport: Siste norske gass til okkuperte Vest-Sahara?

Vil vi i fremtiden se at ytterligere norsk gass eksporteres til okkuperte Vest-Sahara? Vi har spurt alle potensielle eksportører. Ny rapport!

03. desember 2021