I 2015 og 2017 deltok norske Spar Shipping bak to kjempetransporter av fosfat fra okkuperte Vest-Sahara til India. I dag forklarte selskapet at de har trukket seg fra videre kontroversielle transporter.
I august 2015 ble det avslørt at Bergensbaserte Spar Shipping, hadde latt ett av sine bulkskip, Spar Capella, transportere fosfatstein fra El Aaiún i Vest-Sahara til Paradip i India. Hendelsen førte til oppslag til Bergens Tidende og kritikk fra sivilsamfunnet.
"Det er høyst kritikkverdig at et bergenskeid skip blir brukt i denne handelen. Dette tjener okkupasjonsmakten på", uttalte Raftostiftelsen til BT.
Til tross for dette skjedde det på ny, i 2017. Søsterfartøyet Spar Lyra tok samme rute rundt Sør-Afrika til India, bare uker før bulkskipet NM Cherry Blossom ble anholdt i en sørafrikansk havn for å gjøre en transport av nettopp dette konfliktmineralet.
Men nå har altså Spar Shippings deltakelse tatt slutt, og de føyer seg inn i rekken over andre rederier som har stanset disse operasjonene.
Administrerende direktør i Spar, Jarle Ellefsen, klargjorde 11. januar 2019 til BT at det ikke vil finne sted slike transporter igjen.
"Vår forretningsmodell er å leie ut skip til tredjepart for verdensomspennende handel. Realiteten er at i nye certepartikontrakter inngått etter våren 2017, så har vi ekskludert Vest-Sahara som handelsområde. Det er således i dag ikke grunnlag for kritikk mot Spar Shipping AS og søsterselskapet Spar Kjøp AS", skrev Ellefsen.
Uttalelsen kom etter at den saharawiske flyktningen Asria Mohamed stilte spørsmål i BT ved Spar-gruppens etikk, i den samme avisen 10. januar.
De to Spar-transportene er omtalt i den årlige Western Sahara Resource Watch-rapporten P for Plunder for 2015 og 2017.
Støttekomiteen for Vest-Sahara var i kontakt med rederiet fra 2015 og framover. Se korrespondansen her.
Marokko må umiddelbar løslate en gruppe saharawiske menneskeretighetsforkjempere fra fengsel, krever FNs arbeidsgruppe for vilkårlig fengsling.
Det er en reell risiko for at oppdrettslaksen som vi kjøper i butikken i Norge bidrar til å undergrave matsikkerheten på det afrikanske kontinentet. Støttekomiteen med ny rapport - om norske matbutikkers forventninger til oppdrettsnæringen
Les historien om hvordan foreningen utviklet seg fra et møte på et gutterom i Gamlebyen i Oslo til det den er i dag - en organisasjon med tverrpolitisk støtte i Norge og med betydelige internasjonale gjennomslag.
Et norsk-kontrollert skip losser nå av kinesiske vindmøller på Kanariøyene. Grieg Maritime sier at rutinene deres ikke fanget opp at møllene skulle installeres i okkuperte Vest-Sahara og at de nå gjennomgår rutinene.