 
                            Hordalands-rederiet Myklebusthaug har en avtale for tre transporter fra okkuperte Vest-Sahara.
Fartøyet Fonnland, eid av Myklebusthaug fra Austrheim i Hordaland er involvert i transporter av sand fra okkuperte Vest-Sahara. Det avslører Bergens Tidende i dag. 
Til BT forklarer selskapets administrerende direktør at skipet er leid inn for å frakte sand over til Kanariøyene. De sier de har forpliktet seg til å foreta tre transporter over til øygruppen. 
"Utenriksdepartementet fraråder norske bedrifter å engasjere seg kommersielt i Vest-Sahara", uttalte UD til BT. 
"Vi har egentlig ikke tenkt så mye over disse rådene", forklarte direktør Tore Myklebusthaug, som sier de vil vurdere situasjonen på nytt når oppdraget er ferdig. 
Tidligere vinner av Raftoprisen, Sidi Mohamed Daddach, var i Bergen i forrige uke. Daddach er intervjuet om saken. 
Marokko finansierer og legitimerer sin tilstedeværelse i territoriet gjennom eksport av naturressurser. Territoriet er rikt på fisk og fosfat, som genererer store inntekter og problematiske handelsavtaler. Prisen på sand er relativt lav, og er den minst lukrative av de marokkanske industriene i territoriet, men eksporten er likevel problematisk både folkerettslig og politisk. 
Sandet brukes til infrastruktur, husbygging og sandstrender på Kanariøyene. 
 
USA foreslår i et møte i FNs Sikkerhetsråd på torsdag at okkuperte Vest-Sahara skal innlemmes i Marokko.
Vi er en liten forening, men har fått store gjennomslag.
Det delvis norske fôrkonsernet innrømmer bruk av fiskemel fra det okkuperte Vest-Sahara. Selskapet ble nødt til å fjerne en feilaktig henvisning til et bærekraftssertifikat fra sine nettsider.
Et datasenter på 500 MW for kunstig intelligens planlegges i det okkuperte territoriet.