Et Eitzen-eid tankskip fraktet gass inn til okkuperte Vest-Sahara i forrige uke, skriver Finansavisen i dag.
4. mai på ettermiddag anløp det dansk-flaggede fartøyet Cathy Theresa (IMO-number 9478315) okkuperte Vest-Sahara med gass fra en gassterminal i havnen Carteya Guadarranque i Sør-Spania.
Skipet er i flåten til det danske rederiet Christiania Shipping A/S som i sin tur er majoritetseid av den norske rederfamilien Eitzen.
“Vest-Sahara ligger midt i vårt hovedtradingområde. Vi utfører transporter som våre befraktere, i første rekke oljeselskaper, pålegger oss i henhold til kontraktene som er inngått", uttalte Eitzen til Finansavisen i dag, 9. mai. Han hevdet leveransene ikke er ulovlige.
Finansavisen påpeker at en rekke norske rederier har gjort det klart at de ikke akter å foreta transporter inn til det okkuperte territoriet, noe norsk UD fraråder næringslivet å gjøre.
“Christiania Shipping må følge eksempelet fra disse og sørge for at langtidskontraktene som inngås med tredjeparter hindrer skipene i å bli brukt i Vest-Sahara”, sier Erik Hagen, daglig leder i Støttekomiteen for Vest-Sahara til Finansavisen.
Støttekomiteen for Vest-Sahara skrev til Christiania Shipping 8. mai 2023 med spørsmål om de vil avstå fra slike transporter i framtiden.
Seks dommer i EU-domstolen har avklart fra 2015 til 2021 avklart at EU-Marokkos handelsavtaler ikke kan dekke territoriet Vest-Sahara ettersom det saharawiske folk aldri har avgitt sitt samtykke. En sjuende dom ventes senere i vinter. Territoriet har vært under ulovlig okkupasjon av nabolandet Marokko siden midten av 70-tallet. Da havnebyen Dakhla ble okkupert av Marokko i 1979 responderte FNs Generalforsamling med en uttalelse om at Marokko må umiddelbart avslutte sin vedvarende okkupasjon.
Selskapene involvert er direkte med på å støtte opp under den marokkanske okkupasjonen. Christiania Shipping hevder på nettsidene at deres drift er basert på en “sunn etisk arv”.
Marokko må umiddelbar løslate en gruppe saharawiske menneskeretighetsforkjempere fra fengsel, krever FNs arbeidsgruppe for vilkårlig fengsling.
Det er en reell risiko for at oppdrettslaksen som vi kjøper i butikken i Norge bidrar til å undergrave matsikkerheten på det afrikanske kontinentet. Støttekomiteen med ny rapport - om norske matbutikkers forventninger til oppdrettsnæringen
Les historien om hvordan foreningen utviklet seg fra et møte på et gutterom i Gamlebyen i Oslo til det den er i dag - en organisasjon med tverrpolitisk støtte i Norge og med betydelige internasjonale gjennomslag.
Et norsk-kontrollert skip losser nå av kinesiske vindmøller på Kanariøyene. Grieg Maritime sier at rutinene deres ikke fanget opp at møllene skulle installeres i okkuperte Vest-Sahara og at de nå gjennomgår rutinene.