Norske selskaper forsikrer en firedel av Vest-Sahara-plyndringen

Av 27 internasjonale fartøy som hentet ut konfliktmineraler fra Vest-Sahara i 2017, var 7 forsikret av de norske selskapene Skuld eller Gard.

Publisert 11. desember 2018

Blant bulkskipene som var norskforsikret i 2017, var Great Vision, her filmet ved havnen for fosfateksport i okkuperte Vest-Sahara. Fartøyet skulle til Paradip, India, og var ett av sju norsk-forsikrede fartøyer i 2017. Skipet var forsikret av norske Skuld. 

Rapporten «Lastet med Risiko, 2018» som publisert i dag (som tar for seg norske rederiers policy på Vest-Sahara og menneskerettigheter) omtaler også et aspekt ved norske selskaper i Vest-Sahara som aldri tidligere har vært dekket: Forsikring. 

De to norske bedriftene Skuld og Gard forsikret i 2017 fartøy som fraktet 442.000 tonn fosfat ut av okkuperte Vest-Sahara i strid med folkeretten. Dette utgjør 28 prosent av den samlede mineraleksporten fra de okkuperte områdene for 2017. Verdien på lasten tilknyttet transportene som de to selskapene har forsikret er på 22,2 og 17,1 millioner dollar for henholdsvis Gard og Skuld. 

Norskforsikrede fartøy har dermed i 2017 fraktet ut en verdi fra territoriet som er større enn all internasjonal nødhjelp som gis til flyktningene gjennom hele fjoråret – folket som altså er eiere av fosfatet. 

UD fraråder næringslivsaktiviteter i Vest-Sahara. 

SKVS kontaktet i 2018 både Skuld og Gard. Begge forklarte at de forholder seg til internasjonale sanksjoner og understreker at transporter må forholde seg til lover. De besvarer ikke ytterligere hvilke lover de mener gjelder i Vest-Sahara, og ønsker ikke oppklare ytterligere om hvorfor de forsikrer transporter som er strid med saharawienes rettigheter. 

Flere ansvarlige norske rederier henviser nettopp til lover idet de etablerer policy på at fartøyene deres ikke kan operere i Vest-Sahara.

Fra 1. mai 2017, og de påfølgende 370 dagene, var fartøyet NM Cherry Blossom anholdt i en havn i Sør-Afrika, for å transportere fosfat fra territoriet i strid med folkeretten. Det er ingen FN-sanksjoner, men eksport fra territoriet strider likevel med rettighetene til Vest-Saharas folk, som har suveren rett til selv å få avgjøre hva som skal skje med ressursene der. NM Cherry Blossoms operatør forklarte i retten at de tapte 10.300 dollar daglig på anholdelsen. Skipet var forsikret av Skuld og Gards konkurrent UK P&I Club. Bare ti internasjonale forsikringsselskaper har vært involvert i dekningen av de 27 fartøyene. 


 

Nyheter

'Dåpens bakside'

Ikke en tanke ble viet vårt undertrykte folk da et nytt, flott fiskefartøy ble døpt på Karmøy.

29. desember 2021

Norsk flagg firet fra omstridt mast

Et skip som har fraktet petroleumsprodukter inn til okkuperte Vest-Sahara i en årrekke er slettet fra det norske skipsregisteret. 

18. desember 2021

Her ligger det norskeide skipet i okkuperte Vest-Sahara

Det norsk-kontrollerte skipet Epic Sicily anløp i helgen okkuperte Vest-Sahara med gass. Norske BW Epic Kosan svarer fortsatt ikke på brev.  

11. desember 2021

Ny rapport: Siste norske gass til okkuperte Vest-Sahara?

Vil vi i fremtiden se at ytterligere norsk gass eksporteres til okkuperte Vest-Sahara? Vi har spurt alle potensielle eksportører. Ny rapport!

03. desember 2021