“Jeg er litt sjokkert over at det finnes selskaper som tydeligvis ikke tar konflikten eller norske politiske ønsker om å ikke bidra inn i konflikten på alvor”, sier stortingsrepresentant Trine Skei Grande (V) til NRK i dag.
Den siste uken har Finansavisen dekket det mulige anløpet i morgen av et fartøy norsk gass til okkuperte Vest-Sahara. Skipet forlot Kårstø i Rogaland med gass om morgenen 18. november. Den oppførte ved avreise at den skulle til El Aaiún i Vest-Sahara.
Noen timer senere meldte skipet at det istedet skulle til Agadir i Marokko. 21. november, mens det seilte gjennom Den engelske kanal, skjedde det på ny at fartøyet ombestemte seg: nå skulle det til Vest-Sahara. Og 22. november ble anløpshavn justert på ny til Marokko. Siste tilgjengelige opplysninger som er å finne online, er at skipet har planlagt anløp til Agadir i Marokko i morgen 26. november kl. 0900.
Transporten illustrerer en svært bekymringsfull trend: En gjennomgang Støttekomiteen og vår internasjonale partner Western Sahara Resource Watch har foretatt viser at Epic Gas er suverent den viktigste transportøren av gass inn til okkuperte Vest-Sahara. 15 av 25 transporter i 2019 og 2020 var ombord på Epic-fartøy. Det norsk-kontrollerte rederiet BW Group er majoritetseier i det Singapore-baserte rederiet Epic Gas, som står bak transportene.
– Jeg er litt sjokkert over at det finnes selskaper som tydeligvis ikke tar konflikten eller norske politiske ønsker om å ikke bidra inn i konflikten på alvor, sier stortingsrepresentant Trine Skei Grande (V) i en større sak i NRK i dag. Hun kaller engasjementet "dårlig politisk gangsyn".
– Det er ikke nok at UD fraråder norsk næringsliv å handle med Vest-Sahara og de okkuperte områdene. Hvis det nå har brutt ut krig i landet nå er det virkelig på tide at regjeringen gjør mer i denne saken, sier stortingsrepresentantant Solfrid Lerbrekk til NRK.
– Den norske statskassa sitter her og tjener penger på andre folks ulykke og en okkupasjon i Afrika, sier Erik Hagen til NRK.
24. november sendte Støttekomiteen for Vest-Sahara et brev til ledelsen i BW Group, ved styreleder Andreas Sohmen Pao, og spurte hva rederiet har gjort for å sikre at dette ikke skjer igjen. BW Group er tungt tilstede i Norge, har har flere selskaper registrert på Oslo Børs. UD fraråder slikt næringsliv, og frarådningen gjenspeiles i råd fra Rederiforbundet.
– Vi er overrasket over at en stor og seriøs aktør som BW Group gjennom et av sine selskaper viser seg å være hovedleverandør av gass til de okkuperte områdene i Vest-Sahara, sier daglig leder i Støttekomiteen for Vest-Sahara, Erik Hagen, til Finansavisen i går.
Utviklingen av Epic Manhattans reise til Marokko eller Vest-Sahara denne uken ble dekket av FInansavisen 19. november og 23. november. Epic Gas svarte i går til samme avis at de mener transportene er lovlige.
– Vi kan ikke forstå at den trafikken Epic Gas driver er akseptabel for BW Group, sier Hagen.
I 2019 ble ti av 15 gasstransporter inn til Vest-Sahara foretatt på fartøyene til Epic Gas. Det gjelder fartøyee Epic St.Ivan, Epic Bermuda, Epic Borneo, Epic Boracay og Epic St.Thomas, som kom fra havner i Tenerife, Agadir, Carteya, Lavera with such cargo. 2019-fartøyene framkommer i vår oversikt her.
Så langt i 2020 har fem av ti LPG-fartøy til Vest-Sahara vært i Epic-flåten. Epic Borinquen (ankomst Vest-Sahara 24. januar), Epic Bermuda (ankomst 12. februar), Epic Bird (ankomst 27 februar), Epic Barbados (ankomst 14. september), Epic Madeira (ankomst 23. oktober 2020).
“Nå som Norge skal inn i FNs Sikkerhetsråd på nytt, forventer Vestfold og Telemark fylkeskommune en like framoverlent, tydelig, folkerettsbasert posisjon som den gang Norge sist satt i Sikkerhetsrådet”, uttaler fylkeskommunen.
I flere år har Yr meldt at byene i Vest-Sahara ligger i Marokko. Nå har de justert kartene sine.
Da Trump anerkjente Marokkos grunnløse krav på Vest-Sahara, fikk USA en stor våpenavtale i bytte. Slik vil Oljefondet tjene penger på den folkerettsstridige avtalen, avslører Dagbladet i dag.
Snart har alle norske rederier som kontrollerer store bulkskip - og som ikke er medlem av Rederiforbundet - klargjort at de ikke vil delta i transporter fra Vest-Sahara.