Den svenske journalisten Lars Björk ble i natt kastet ut av okkuperte Vest-Sahara.
Björk hadde tatt fotografier av saharawiske ungdommer i demonstrasjonstog, da han ble pågrepet av marokkansk politi mandag ettermiddag. De anklaget ham lenge for oppvigleri og for å være en utsending av Al Qaida, men nå har han altså endt med å bli kastet ut av det okkuperte landet.
Natt til i dag ble han satt på en buss til Agadir. Han fikk samtidig returnert sitt pass, mens politiet sitter igjen med kameraet. Det skriver
Sveriges Television i dag.
Svensk UD ble tidlig informert om arrestasjonen, og det antaes at de har drøftet saken med marokkanske myndigheter. Saken ble i går også reist for EU-rådet.
Björk satt i avhør i over 12 timer før beslutningen om å utvise ham ble tatt.
Foto: www.berserk-productions.no