'Norske' Golden Ocean dropper Vest-Sahara
Article image
Det Frediksen-eide rederiet Golden Ocean har fraktet fosfat fra okkuperte Vest-Sahara Selskapet sier de nå har endret rutiner for at det ikke skal skje igjen.
Publisert 02. mars 2018


30. august 2017 anløp fartøyet Golden Keen fosfathavnen i okkuperte Vest-Sahara og plukket med seg en gigantlast av konfliktmineraler som det fraktet til USA.

Fartøyet er eid av Golden Ocean, som kontrolleres av John Fredriksen.

Skipet leverte lasten i Baton Rouge, Louisiana, 14. september 2017, til selskapet PotashCorp som Oljefondet har ekskludert på grunn av nettopp den uetiske fosfatimporten fra de okkuperte områdene av Vest-Sahara.

Basert på skipets størrelse, anser Støttekomiteen at fartøyet kan ha transportert rundt 79.000 tonn fosfatstein. Markedsprisen for fosfat var i august 2017 på 87 dollar/tonnet. Til sammenlikning er den norske humanitære bistanden til saharawiske flyktninger via Kirkens Nødhjelp, på rundt 5 millioner kroner. Golden Ocean har altså fraktet ut en verdi fra de okkuperte områdene som tilsvarer 53 millioner kroner. Den ene båten har altså hentet ut en verdi som nesten tilsvarer all norsk humanitær bistand gitt fra Norge til flyktningene gjennom alle tider.

Se sak om transporten i Dagbladet, 28. februar.

“We bought the vessel Golden Keen with charter party attached early 2017 and regretfully West-Sahara was not excluded in the charter party we assumed. The vessel was time chartered out to a third party for the remainder of 2017, and therefore we were not in a position to stop the trade out of West Sahara on this particular vessel”, skrev administrerende direktør i Global Ocean Management AS, Birgitte Ringstad Vartdal til vår internasjonale partnerorganisasjon Western Sahara Resource Watch i et brev 26. februar 2018.

23. februar, dømte en domstol i Sør-Afrika om eierskapet til en last med fosfat ombord et gresk fartøy - som skulle skipes fra den marokkanske statlige selskapet OCP i Vest-Sahara til en importør i New Zealand. Domstolen fant at verken importøren eller eksportøren har rett til lasten, men at lasten tilhører Vest-Saharas folk. Fartøyet, NM Cherry Blossom, er fortsatt anholdt i Port Elizabeth, og det har fartøyet vært siden anholdelsen 1. mai 2017 - for 301 dager siden. Hver dag taper time-charteren 10.300 dollar, ifølge rettsdokumenter. Et nytt fartøy ble anholdt av en domstol i Panama 17. mai. Siden mai 2017 har ingen fartøy siden reist via Sør-Afrika eller Panama, men båtene tar rutene rundt Maghellanstredet eller Suez.

27. februar fastslo EU-domstolen at EUs fiskerier ikke gjelder for okkuperte Vest-Sahara. EU-domstolens generaladvokat konkluderte/anbefalte 10. januar 2018 at EU-domstolen måtte kjenne slikt fiskeri ugyldig, ettersom Marokko/EU ikke har rett til å inngå fiskeri i territoriet som han kaller "okkupert" og at internasjoal humanitærrett og det saharawiske folket har rett til å bestemme slike forhold selv.

I lys av den rettslige utviklingen siste årene i nasjonale og internasjonale domstoler, løper selskaper i Vest-Sahara en stadig større risiko.
Nyheter

Ernæringskrise i de saharawiske flyktingleirene

Som følge av de økte matvareprisene brygger det opp til en ernæringskrise blant de saharawiske barn i Algerie.  

30. august 2022

Politiske fanger klaget inn Marokko for brudd på menneskerettighetene

En gruppe saharawiske fanger har i dag klaget inn Marokko for brudd på menneskerettighetene - bistått av professor Mads Andenæs. 

Se også: Leserinnlegg, BT, 12.07.2022

01. juli 2022

Vennegruppe for Vest-Sahara etablert på Stortinget

En vennegruppe for Vest-Sahara bestående av representanter fra alle ni politiske partier ble i dag etablert på Stortinget.

01. juni 2022

Rapport: Oppdrettsnæringen må satse mer på bærekraft

Hva gjøres for at norsk lakseproduksjon ikke ødelegger for matsikkerheten i Vest-Afrika? Støttekomiteen for Vest-Sahara har utfordret Norges 40 største oppdrettsselskaper.

24. mai 2022