'Norske' Golden Ocean dropper Vest-Sahara
Article image
Det Frediksen-eide rederiet Golden Ocean har fraktet fosfat fra okkuperte Vest-Sahara Selskapet sier de nå har endret rutiner for at det ikke skal skje igjen.
Publisert 02. mars 2018


30. august 2017 anløp fartøyet Golden Keen fosfathavnen i okkuperte Vest-Sahara og plukket med seg en gigantlast av konfliktmineraler som det fraktet til USA.

Fartøyet er eid av Golden Ocean, som kontrolleres av John Fredriksen.

Skipet leverte lasten i Baton Rouge, Louisiana, 14. september 2017, til selskapet PotashCorp som Oljefondet har ekskludert på grunn av nettopp den uetiske fosfatimporten fra de okkuperte områdene av Vest-Sahara.

Basert på skipets størrelse, anser Støttekomiteen at fartøyet kan ha transportert rundt 79.000 tonn fosfatstein. Markedsprisen for fosfat var i august 2017 på 87 dollar/tonnet. Til sammenlikning er den norske humanitære bistanden til saharawiske flyktninger via Kirkens Nødhjelp, på rundt 5 millioner kroner. Golden Ocean har altså fraktet ut en verdi fra de okkuperte områdene som tilsvarer 53 millioner kroner. Den ene båten har altså hentet ut en verdi som nesten tilsvarer all norsk humanitær bistand gitt fra Norge til flyktningene gjennom alle tider.

Se sak om transporten i Dagbladet, 28. februar.

“We bought the vessel Golden Keen with charter party attached early 2017 and regretfully West-Sahara was not excluded in the charter party we assumed. The vessel was time chartered out to a third party for the remainder of 2017, and therefore we were not in a position to stop the trade out of West Sahara on this particular vessel”, skrev administrerende direktør i Global Ocean Management AS, Birgitte Ringstad Vartdal til vår internasjonale partnerorganisasjon Western Sahara Resource Watch i et brev 26. februar 2018.

23. februar, dømte en domstol i Sør-Afrika om eierskapet til en last med fosfat ombord et gresk fartøy - som skulle skipes fra den marokkanske statlige selskapet OCP i Vest-Sahara til en importør i New Zealand. Domstolen fant at verken importøren eller eksportøren har rett til lasten, men at lasten tilhører Vest-Saharas folk. Fartøyet, NM Cherry Blossom, er fortsatt anholdt i Port Elizabeth, og det har fartøyet vært siden anholdelsen 1. mai 2017 - for 301 dager siden. Hver dag taper time-charteren 10.300 dollar, ifølge rettsdokumenter. Et nytt fartøy ble anholdt av en domstol i Panama 17. mai. Siden mai 2017 har ingen fartøy siden reist via Sør-Afrika eller Panama, men båtene tar rutene rundt Maghellanstredet eller Suez.

27. februar fastslo EU-domstolen at EUs fiskerier ikke gjelder for okkuperte Vest-Sahara. EU-domstolens generaladvokat konkluderte/anbefalte 10. januar 2018 at EU-domstolen måtte kjenne slikt fiskeri ugyldig, ettersom Marokko/EU ikke har rett til å inngå fiskeri i territoriet som han kaller "okkupert" og at internasjoal humanitærrett og det saharawiske folket har rett til å bestemme slike forhold selv.

I lys av den rettslige utviklingen siste årene i nasjonale og internasjonale domstoler, løper selskaper i Vest-Sahara en stadig større risiko.
Nyheter

Kraftig nedgang i norske oljekontroverser

I en årrekke har norskflaggede fartøy fraktet oljeprodukter inn til okkuperte Vest-Sahara. Flaggskifter har ført til kjempenedgang. 

23. mai 2023

Norskeid skip fraktet gass til okkuperte Vest-Sahara

Et Eitzen-eid tankskip fraktet gass inn til okkuperte Vest-Sahara i forrige uke, skriver Finansavisen i dag. 

08. mai 2023

Arbeiderpartiet krever et fritt Vest-Sahara

Ap-landsmøtet krever en løsning i Vest-Sahara-konflikten i tråd med saharawienes selvbestemmelsesrett. 

07. mai 2023

Ny rapport: 8 gamle norske fiskebåter havnet i okkuperte Vest-Sahara

En ny rapport avdekker at det pågår en storstilt eksport av gamle norske fiskebåter til sårbare farvann langs Afrikakysten. 8 havnet utenfor okkuperte Vest-Sahara. 

26. april 2023