Støttekomiteen lanserer i dag en rapport om hvordan norske rederier forholder seg til menneskerettigheter og Vest-Sahara. Undersøkelsen avdekker laber interesse.
Gang etter gang deltar norske rederier i transporter av naturressurser ut fra okkuperte Vest-Sahara. Dette er i strid med folkeretten, med saharawienes rettigheter, og med norsk UDs Vest-Sahara-frarådning mot næringsliv der.
Særlig er det mindre norske rederier - som ikke er medlem av Rederiforbundet og som derfor aldri mottar forbundets kyndige råd om samfunnsansvar - som påtar seg kontroversielle oppdrag i Vest-Sahara.
Rapporten konfronterer samtlige norske rederier som kontrollerer fartøy med kapasitet til å frakte fosfatstein fra Vest-Sahara - og som ikke er medlem av Rederiforbundet. Informasjonen er innhentet gjennom direkte dialog med selskaper og fra informasjon som selskapene har gitt offentlig.
Undersøkelsen er kun på policynivå, og har ikke til hensikt å antyde at de omtalte rederiene faktisk har gjennomført eller kommer til å gjennomføre slike transporter. Underøkelsen viser en svært ujevn policy på menneskerettigheter og Vest-Sahara. Av de 17 identifiserte og kontaktede rederiene som kontrollerer fartøy av en slik størrelse at de i teorien kan brukes i Vest-Sahara, har kun tre fått godkjent. Disse har sannsynliggjort at de har tatt temaene alvorlig. Fire rederier har fått «utilfredsstillende» ved at de overlater ansvaret for fartøyenes oppdrag til deres forretningspartnere. De resterende ti har fått «ikke godkjent», enten ved at de ikke svarer eller ved at de forsvarer kontroversielle transporter.
Last ned rapporten 'Lastet med Risiko' her.
Det er flere gode grunner for at rederiene bør operere i tråd med folkeretten.
1. mai 2017 ble det greskeide tørrlastskipet «NM Cherry Blossom» anholdt idet det ankret opp utenfor Port Elizabeth, Sør-Afrika, for å bunkre forsyninger. Skipet var på vei til New Zealand med 55.000 tonn fosfatstein, en last med en markedsverdi på omtrent 5,2 millioner amerikanske dollar. Fosfatet var utvunnet i Vest-Sahara, som okkuperes av Marokko.
Etter at en sørafrikansk domstol først anerkjente at saken skulle behandles i deres rettssystem endte det hele med at det statlige marokkanske selskapet OCP, som eksporterte fosfatsteinen, ikke ønsket å følge prosessen videre. De anerkjente med dette at lasten var tapt. Ikke bare påførte det eksportøren og importøren betydelige kostnader ved å ta del i folkerettsbruddet, også rederiet og befrakteren sitter igjen med kjempetap. I dag har fartøyet vært anholdt i 210 dager. Befrakteren påføres et tap på 10.300 dollar daglig.
Vest-Saharas frigjøringsbevegelse, som hadde startet prosessen, sitter igjen med en rettslig, politisk og økonomisk seier.
Anholdelsen av «NM Cherry Blossom» illustrerer en rekke spørsmål om hvem som har det økonomiske og juridiske ansvaret når en okkupasjonsmakt handler med varer som de ikke rettmessig eier. Saken er relevant for alle selskap som eier og opererer fartøy som kan brukes til å frakte varer fra de okkuperte områdene i Vest-Sahara.
Rederiforbundet anmoder sine medlemmer om ikke å ta del i transporter fra Vest-Sahara.
Se dekning av rapporten i Bistandsaktuelt i dag.
Rapporten er den første i rekken av årlige rapporter som Støttekomiteen for Vest-Sahara vil utgi om temaene norsk shipping, menneskerettigheter og handel i okkuperte områder. Nye rapporter vil følge i 2018 og 2019, og selskapene som ikke har svart på våre henvendelser for den foreliggende rapporten vil bli utfordret på nytt i disse.
To nye nordmenn som skulle lære om Marokkos folkerettsstridige energiprosjekter i okkuperte Vest-Sahara, ble i ettermiddag anholdt av marokkansk politi og deportert fra territoriet.
25 marokkanske politifolk møtte opp i dag for å kaste to nordmenn ut av okkuperte Vest-Sahara. De to reiste for å lære hva saharawiene mener om Marokkos folkerettsstridige fornybarsatsning på okkupert land.
Det norske rederiet Green Reefers leverte i forrige uke frossenfisk til Russland som er fanget i okkuperte Vest-Sahara i strid med folkeretten.
En gigantisk seier for det saharawiske folk. Nå er det kroken på døren for EUs folkerettsstridige fiskeri- og handelsavtaler i okkuperte Vest-Sahara.