Spar Shipping fra Bergen plyndrer denne uken fosfat fra okkuperte Vest-Sahara. Summen selskapet tar fra territoriet tilsvarer all humanitær bistand flyktningene fra det okkuperte landet har mottatt fra Norge gjennom alle tider.
Bildet ovenfor: Bergensfartøyet Spar Lyra utenfor Sri Lanka, på vei til India med sin transport.
"Det var overhodet ikke kjent for meg at skipet ble brukt i denne handelen før BT gjorde meg oppmerksom på det", uttalte Jarle Ellefsen, administrerende direktør i Spar Shipping i en avsløring i BT for halvannet år siden.
Fartøyet 'Spar Capella' hadde den gang blitt leid ut til et annet selskap for en 3-5 måneders periode og rederiet forklarte at det var det andre selskapet som besluttet hvor skipet kan dra.
"Kanskje vil vi i kjølvannet av at BT gjorde oss oppmerksomme på denne handelen vurdere om vi skal slutte å leie ut skip dersom de skal brukes i fosfathandel i Vest-Sahara", uttalte rederiet.
"La meg si det sånn: UD fraråder handelen, men hvis dette var totalt forkastelig, ville det ikke da vært gjort ulovlig?", spurte direktøren.
I etterkant av dette var Støttekomiteen for Vest-Sahara i kontakt med rederiets direktør Jarle Ellefsen gjentatte ganger. Se den smått absurde korrespondansen her.
Og nå har altså Spar Shipping foretatt en ny transport. Denne gangen er det med et nytt fartøy, til en ny importør, og det er da sannsynlig også med en ny kontrakt.
I morgen, 19. mars 2017, ankommer fartøyet 'Spar Lyra' den indiske byen Paradip med en last fra de okkuperte områdene. Fartøyet hentet fosfatet i Vest-Sahara i månedsskriftet januar/februar. Følg fartøyets beveglser på Marinetraffic.
Fartøyet har en last på omtrent 50.000 fosfatstein, med en verdi på omtrent 42 millioner kroner. Verdien tilsvarer anslagsvis all norsk humanitær bistand gitt til flyktningene fra Vest-Sahara (som eier forfatet) gjennom alle tider.
Kunden er et indisk datterselskap til den statlige marokkanske bedriften OCP som eksporterer fosfatet fra de okkuperte områdene.
En kommentator i BT forklarte ved 2015-transporten at "noe trenger ikke være forbudt for å være umoralsk".
"Okkupasjon er dyrt, men så lenge selskaper bidrar til handel med varer fra de okkuperte områdene, kan Marokko fortsette med sine voldelige overgrep mot et folk som har lidd i over 40 år", skrev to politikere fra Venstre og Ap i i et leserinnlegg.
Raftostiftelsen uttalte til avisen at det var "høyst kritikkverdig".
"Saharawiene er en meget undertrykt gruppe, der store deler av befolkningen lever i flyktningleirer i Algerie", sier fungerende daglig leder i Raftostiftelsen, Solveig Moldrheim.
"Jeg synes det er høyst kritikkverdig at et bergenskeid skip blir brukt i denne handelen. Dette tjener okkupasjonsmakten på", sier hun.
BT understreket at flere norske rederier har sørget for å ikke ta del i slike transporter.
"Vi hadde et skip som var involvert i en slik handel i 2008, og vi merket oss oppstyret rundt dette. Nå passer vi på", sa Christian Sundt, administrerende direktør i Seven Seas Carriers i Bergen til BT.
Sundt sier at de som leier skipene ikke alltid forteller hva de skal brukes til, og at Seven Seas Carriers derfor har innført regler for hva skipene kan brukes til når de leies ut.
"Vi har en egen klausul som ekskluderer handel i Vest-Sahara", sier han.
Han tror ikke Spar Shipping kommer til å være involvert i slik handel i framtiden.
"Jeg vil tro dette var en glipp, som de nok ikke gjør en gang til", påpeker Sundt.
Men det har Spars og dets direktør Jarle Ellefsen altså valgt å gjøre på ny. Etter stormen som hadde vært i Bergens-mediene, påpekte Ellefsen til Støttekomiteen at de ikke hadde notert seg noe kritikk mot engasjementet.
Bergens rederiforening sa til BT at de oppfordrer sine medlemmer til å følge retningslinjene og anbefalingene fra Rederiforbundet. Rederiforbundet støtter i sin tur norske myndigheters råd om å avstå fra slik handel.
To nye nordmenn som skulle lære om Marokkos folkerettsstridige energiprosjekter i okkuperte Vest-Sahara, ble i ettermiddag anholdt av marokkansk politi og deportert fra territoriet.
25 marokkanske politifolk møtte opp i dag for å kaste to nordmenn ut av okkuperte Vest-Sahara. De to reiste for å lære hva saharawiene mener om Marokkos folkerettsstridige fornybarsatsning på okkupert land.
Det norske rederiet Green Reefers leverte i forrige uke frossenfisk til Russland som er fanget i okkuperte Vest-Sahara i strid med folkeretten.
En gigantisk seier for det saharawiske folk. Nå er det kroken på døren for EUs folkerettsstridige fiskeri- og handelsavtaler i okkuperte Vest-Sahara.