Den franske finansministeren må gripe inn ved Sea Tank og Gezina-importen fra Vest-Sahara og ta beslag i lasten, krevde EU-parlamentarikere.
Ovenfor: 23. januar 2017 ankret det norske fartøyet Key Bay opp i Fécamp i Normandie. Se flere fotos her .
19. januar 2017 sendte de to franske EU-parlamentarikerne José Bové og Karima Delli brev til den franske finansministeren Michel Sapin med krav om å gripe inn i importen til Frankrike av fiskeolje fra det okkuperte territoriet.
Transporten fant sted på fartøyet "Key Bay", chartret av selskapet Sea Tank fra Bergen. Båten eies av Gezina fra Farsund.
"Minister, det er avgjørende at franske myndigheter respekterer sine internasjonale forpliktelser og europeisk lov i denne saken", skriver de to.
"Vi ber Dem om å sørge for at tollmyndighetene i Fécamp grundig etterforsker opprinnelsen og dokumentasjonen til varene ombord i Key Bay. Hvis det er korrekt, slik spanske tollmyndigheter skal ha bekreftet, at hele eller deler av lasten ble tatt ombord i El Aaiun, og at det derfor ikke har gyldige papirer av saharawiske myndigheter, som er de eneste med mandat for handel med varer fra Vest-Sahara, er det Deres plikt å sørge for at varene som dermed er ulovlig importert til det indre marked blir umiddelbart beslaglagt", skriver Bové og Delli.
To nye nordmenn som skulle lære om Marokkos folkerettsstridige energiprosjekter i okkuperte Vest-Sahara, ble i ettermiddag anholdt av marokkansk politi og deportert fra territoriet.
25 marokkanske politifolk møtte opp i dag for å kaste to nordmenn ut av okkuperte Vest-Sahara. De to reiste for å lære hva saharawiene mener om Marokkos folkerettsstridige fornybarsatsning på okkupert land.
Det norske rederiet Green Reefers leverte i forrige uke frossenfisk til Russland som er fanget i okkuperte Vest-Sahara i strid med folkeretten.
En gigantisk seier for det saharawiske folk. Nå er det kroken på døren for EUs folkerettsstridige fiskeri- og handelsavtaler i okkuperte Vest-Sahara.