Den franske finansministeren må gripe inn ved Sea Tank og Gezina-importen fra Vest-Sahara og ta beslag i lasten, krevde EU-parlamentarikere.
Ovenfor: 23. januar 2017 ankret det norske fartøyet Key Bay opp i Fécamp i Normandie. Se flere fotos her .
19. januar 2017 sendte de to franske EU-parlamentarikerne José Bové og Karima Delli brev til den franske finansministeren Michel Sapin med krav om å gripe inn i importen til Frankrike av fiskeolje fra det okkuperte territoriet.
Transporten fant sted på fartøyet "Key Bay", chartret av selskapet Sea Tank fra Bergen. Båten eies av Gezina fra Farsund.
"Minister, det er avgjørende at franske myndigheter respekterer sine internasjonale forpliktelser og europeisk lov i denne saken", skriver de to.
"Vi ber Dem om å sørge for at tollmyndighetene i Fécamp grundig etterforsker opprinnelsen og dokumentasjonen til varene ombord i Key Bay. Hvis det er korrekt, slik spanske tollmyndigheter skal ha bekreftet, at hele eller deler av lasten ble tatt ombord i El Aaiun, og at det derfor ikke har gyldige papirer av saharawiske myndigheter, som er de eneste med mandat for handel med varer fra Vest-Sahara, er det Deres plikt å sørge for at varene som dermed er ulovlig importert til det indre marked blir umiddelbart beslaglagt", skriver Bové og Delli.
I en årrekke har norskflaggede fartøy fraktet oljeprodukter inn til okkuperte Vest-Sahara. Flaggskifter har ført til kjempenedgang.
Et Eitzen-eid tankskip fraktet gass inn til okkuperte Vest-Sahara i forrige uke, skriver Finansavisen i dag.
Ap-landsmøtet krever en løsning i Vest-Sahara-konflikten i tråd med saharawienes selvbestemmelsesrett.
En ny rapport avdekker at det pågår en storstilt eksport av gamle norske fiskebåter til sårbare farvann langs Afrikakysten. 8 havnet utenfor okkuperte Vest-Sahara.