EU-parlamentarikere er kritiske til at EU importerer fra Vest-Sahara på bergensk-farsundsk båt.
Bildet ovenfor viser den norske kjemikalietankeren 'Key Bay' drevet og eid av Sea Tank Chartering fra Bergen og Gezina AS fra Farsund idet fartøyet ankret opp El Aaiun havn, 6. januar 2017. Se flere bilder av ankringen her.
"These goods, which were illegally imported into the Union, should be seized immediately. What measures has the Commission adopted to ensure that European companies comply with the ruling when it comes to importing fishery products from Western Sahara?", spurte den spanske EU-parlamentarikeren Maria Lidia Senra Rodríguez til EU-kommisjonen 24. januar.
"We believe that the failure of the Spanish authorities to stop the cargo at Las Palmas, knowing that the vessel transported fish oil from Laayoune, might constitute a breach of the ECJ judgement and EU legislation. The French authorities will now have to address this issue upon arrival of the Key Bay in the coming days", skrev EU-parlamentarikerne José Bové, Bodil Valero og Florent Marcellesi til tre EU-kommisjonærer 16. januar 2017.
Allerede i en høring i Utenrikskomiteen i EU-parlamentet 9. januar ble Sea Tank-fartøyet Key Bay trukket fram i parlamentsdebatt innen han ble avbrutt (se fra 19:19 i Europarlaments web-TV)
Også en tidligere Sea Tank-transport, den som fant sted høsten 2016, er blitt gjentand for spørsmål i EU-parlamentet. Svaret er ennå ikke avgitt fra kommisjonen.
I en årrekke har norskflaggede fartøy fraktet oljeprodukter inn til okkuperte Vest-Sahara. Flaggskifter har ført til kjempenedgang.
Et Eitzen-eid tankskip fraktet gass inn til okkuperte Vest-Sahara i forrige uke, skriver Finansavisen i dag.
Ap-landsmøtet krever en løsning i Vest-Sahara-konflikten i tråd med saharawienes selvbestemmelsesrett.
En ny rapport avdekker at det pågår en storstilt eksport av gamle norske fiskebåter til sårbare farvann langs Afrikakysten. 8 havnet utenfor okkuperte Vest-Sahara.