Spansk politi bordet fartøyet da det bergenske selskapet Sea Tank Chartering kom inn i spansk farvann fra de okkupete områdene.
Ovenfor: Key Bay i Las Palmas havn, 14. januar. Bildet til fri bruk.
14. januar på ettermiddagen anløp Key Bay havnen i Las Palmas for å fylle drivstoff. Den lå til kai i omtrent ett døgn, og var på vei mot Frankrike. Dette var første gang siden dommen i EU-domstolen at varer fra Vest-Sahara kom inn i EU.
Da fartøyet anløp Las Palmas instruerte lokale myndigheter på Las Palmas politiet om å borde fartøyet. Det skrev blant annet nyhetstjenesten EFE
Det spanske partiet EQUO la ut en pressemelding om at de ba havnemyndigheter om å arrestere fartøyet. "Hvis opprinnelsessertifikatet sier varene er fra Marokko og ikke fra Front Polisario, vil vi be om at skipet og varene tas i arrest for å ha brutt dommen fra EU-domstolen", uttalte en av EQUOs lokale poliitkere i Las Palmas.
Politet kontrollerte både dokumentasjon og last på fartøyet. Det ble ikke tatt arrest i lasten slik lokale politikere på Kanariøyene ba om. Derimot er dokumentasjonen fra politiet spilt videre til EUs sentrale registre, og det ligger nå hos franske myndigheter å avgjøre hvordan den norske transporten inn til EU skal vurderes.
Last ned video.
Flere høytoppløselige bilder av Key Bays anløp til Las Palmas kan hentes her. Gratis bruk.
I en årrekke har norskflaggede fartøy fraktet oljeprodukter inn til okkuperte Vest-Sahara. Flaggskifter har ført til kjempenedgang.
Et Eitzen-eid tankskip fraktet gass inn til okkuperte Vest-Sahara i forrige uke, skriver Finansavisen i dag.
Ap-landsmøtet krever en løsning i Vest-Sahara-konflikten i tråd med saharawienes selvbestemmelsesrett.
En ny rapport avdekker at det pågår en storstilt eksport av gamle norske fiskebåter til sårbare farvann langs Afrikakysten. 8 havnet utenfor okkuperte Vest-Sahara.