Mesteparten av olja som ankommer de okkuperte områdene anløper i norskflaggete tankskip, avslører ny rapport. Se SVT-nyhetene i går.
Foto ovenfor: Marinetraffic.com. Bildet viser Wisby Cedar losse olje i okkuperte Vest-Sahara.
De to fartøyene Wisby Cedar og Wisby Argan reiser inn og ut av okkuperte Vest-Sahara - med norske flagg i masta.
En ny rapport fra Western Sahara Resource Watch - skrevet av Støttekomiteen for Vest-Sahara - avslører at de to fartøyene i snitt frakter en halv million liter olje, hver eneste dag, inn i det okkuperte territoriet. Uten olja ville okkupasjonen vært umulig. Saken ble dekket av SVT-nyhetene 20. juni.
Transportene gjøres av rederiet Wisby Tankers AB som eier de to norskflaggete fartøyene i partnerskap med sine marokkanske partnere. Sammen eier de et joint-venture-selskap Casablanca Tankers, som altså er den suverent største transportøren av oljeprodukter inn i Vest-Sahara. Siden de to fartøyene Wisby Argan og Wisby Cedar kom i drift i 2010, har de seilt inn i området i snitt hver tolvte dag med petroleumsprodukter.
Registreringen i det norske skipsregisteret håndteres av foretaket M Hannestad AS fra Halden. Allerede fra det tidspunktet båtene ble bestilt bygget, og registrert i Norge, var det klart at de skulle settes i fart inn i Vest-Sahara.
- Vi følger konkrete sanksjoner fra EU eller FN. Det vil også være problematisk for selskaper som frakter olje over hele verden å stoppe operasjoner til områder der det finnes motstridende politiske interesser, sier Lacho Iliev, representant for Wisby og de to norskregistrerte skipene gjennom selskapet M Hannestad i Halden, til Dagsavisen i dag.
Last ned WSRW-rapporten 'Fuelling the occupation' her.
Volumet er ekstremt høyt: fartøyene frakter i snitt en halv million liter olje hver eneste dag, dag ut dag inn. Totalt anslår WSRW at de to skipene hvert år frakter 194 millioner liter petroleumsprodukter inn i Vest-Sahara med en sannsynlig verdi på anslagsvis 106 millioner euro. Det utgjør mesteparten av de omtrent 250-280 millioner literne olje som hvert år fraktes inn i Vest-Sahara.
Wisby Tankers har drevet denne handelen i et tiår og oljen brukes for å opprettholde okkupasjonen. Oljen brukes naturlig nok også for sivile saharawier i Vest-Sahara, men hoveddelen brukes likevel av marokkansk administrasjon, militær og bosettere, samt for å plyndre området for dets naturresssurser. Uten oljen ville okkupasjonen vært nær umulig å opprettholde. Oljen kommer fra rafinnerier i Spania.
Søk selv opp Wisby Cedar og Wisby Argan i det norske internasjonale skipsregisteret her.
To nye nordmenn som skulle lære om Marokkos folkerettsstridige energiprosjekter i okkuperte Vest-Sahara, ble i ettermiddag anholdt av marokkansk politi og deportert fra territoriet.
25 marokkanske politifolk møtte opp i dag for å kaste to nordmenn ut av okkuperte Vest-Sahara. De to reiste for å lære hva saharawiene mener om Marokkos folkerettsstridige fornybarsatsning på okkupert land.
Det norske rederiet Green Reefers leverte i forrige uke frossenfisk til Russland som er fanget i okkuperte Vest-Sahara i strid med folkeretten.
En gigantisk seier for det saharawiske folk. Nå er det kroken på døren for EUs folkerettsstridige fiskeri- og handelsavtaler i okkuperte Vest-Sahara.