Norskflaggete fartøy oljer okkupasjonen
Article image

Mesteparten av olja som ankommer de okkuperte områdene anløper i norskflaggete tankskip, avslører ny rapport. Se SVT-nyhetene i går.

Publisert 21. juni 2014

Foto ovenfor: Marinetraffic.com. Bildet viser Wisby Cedar losse olje i okkuperte Vest-Sahara. 

De to fartøyene Wisby Cedar og Wisby Argan reiser inn og ut av okkuperte Vest-Sahara - med norske flagg i masta. 

En ny rapport fra Western Sahara Resource Watch - skrevet av Støttekomiteen for Vest-Sahara - avslører at de to fartøyene i snitt frakter en halv million liter olje, hver eneste dag, inn i det okkuperte territoriet. Uten olja ville okkupasjonen vært umulig. Saken ble dekket av SVT-nyhetene 20. juni.

fuelling_the_occupation_map_380.jpg

Transportene gjøres av rederiet Wisby Tankers AB som eier de to norskflaggete fartøyene i partnerskap med sine marokkanske partnere. Sammen eier de et joint-venture-selskap Casablanca Tankers, som altså er den suverent største transportøren av oljeprodukter inn i Vest-Sahara. Siden de to fartøyene Wisby Argan og Wisby Cedar kom i drift i 2010, har de seilt inn i området i snitt hver tolvte dag med petroleumsprodukter. 

Registreringen i det norske skipsregisteret håndteres av foretaket M Hannestad AS fra Halden. Allerede fra det tidspunktet båtene ble bestilt bygget, og registrert i Norge, var det klart at de skulle settes i fart inn i Vest-Sahara. 

- Vi følger konkrete sanksjoner fra EU eller FN. Det vil også være problematisk for selskaper som frakter olje over hele verden å stoppe operasjoner til områder der det finnes motstridende politiske interesser, sier Lacho Iliev, representant for Wisby og de to norskregistrerte skipene gjennom selskapet M Hannestad i Halden, til Dagsavisen i dag.

Last ned WSRW-rapporten 'Fuelling the occupation' her. 

Volumet er ekstremt høyt: fartøyene frakter i snitt en halv million liter olje hver eneste dag, dag ut dag inn. Totalt anslår WSRW at de to skipene hvert år frakter 194 millioner liter petroleumsprodukter inn i Vest-Sahara med en sannsynlig verdi på anslagsvis 106 millioner euro. Det utgjør mesteparten av de omtrent 250-280 millioner literne olje som hvert år fraktes inn i Vest-Sahara.

Wisby Tankers har drevet denne handelen i et tiår og oljen brukes for å opprettholde okkupasjonen. Oljen brukes naturlig nok også for sivile saharawier i Vest-Sahara, men hoveddelen brukes likevel av marokkansk administrasjon, militær og bosettere, samt for å plyndre området for dets naturresssurser. Uten oljen ville okkupasjonen vært nær umulig å opprettholde. Oljen kommer fra rafinnerier i Spania. 

Søk selv opp Wisby Cedar og Wisby Argan i det norske internasjonale skipsregisteret her.

Nyheter

Ernæringskrise i de saharawiske flyktingleirene

Som følge av de økte matvareprisene brygger det opp til en ernæringskrise blant de saharawiske barn i Algerie.  

30. august 2022

Politiske fanger klaget inn Marokko for brudd på menneskerettighetene

En gruppe saharawiske fanger har i dag klaget inn Marokko for brudd på menneskerettighetene - bistått av professor Mads Andenæs. 

Se også: Leserinnlegg, BT, 12.07.2022

01. juli 2022

Vennegruppe for Vest-Sahara etablert på Stortinget

En vennegruppe for Vest-Sahara bestående av representanter fra alle ni politiske partier ble i dag etablert på Stortinget.

01. juni 2022

Rapport: Oppdrettsnæringen må satse mer på bærekraft

Hva gjøres for at norsk lakseproduksjon ikke ødelegger for matsikkerheten i Vest-Afrika? Støttekomiteen for Vest-Sahara har utfordret Norges 40 største oppdrettsselskaper.

24. mai 2022