I dag ligger kjøleskipet Green Winter til kais i havnebyen Dakhla i okkuperte Vest-Sahara. Pressemelding, Støttekomiteen for Vest-Sahara, 11. august 2010.
Pressemelding, 11. august 2010
Støttekomiteen for Vest-Sahara
Skipet Green Winter eies av rederiet Green Reefers fra Bergen, som kontrolleres av en av Norges mest profilerte redere, Kristian Eidesvik. Dette er tredje gang på et år at kjøleskip-bedriften har stått bak transporter av frossenfisk fra de okkuperte områdene.
-Kristian Eidesvik er sannsynligvis den nordmannen som er tyngst involvert i næringsaktiviteter i okkuperte området i dag. Det er på tide at hans selskaper utviser grunnleggende samfunnsansvar og umiddelbart stanser denne handelen. Eidesvik-selskapene er direkte med på å støtte opp under okkupasjonen, sier Sigrun Espe i Støttekomiteen for Vest-Sahara.
I tillegg til de gjentatte engasjementene fra Green Reefers, står Eidesvik også tungt inne i selve fiskeriene i Vest-Sahara. Eidesvik-selskapet Caiano eier 35% av en fiskeribedrift i Dakhla som sysselsetter hundrevis av marokkanske bosettere på okkupert land. På dets hjemmesider påstår Caiano at fisket egentlig finner sted i “Vest-Afrika/Marokko” Som det kom fram i forbindelse med fiskeoljesaken tidligere i våres, spiller fiskeriindustrien en sentral rolle i Marokkos bosettingspolitikk for det okkuperte området.
4. august 2009 sendte Støttekomiteen brev til Kristian Eidesvik og ba om at hans selskaper måtte avstå fra engasjementer i det okkuperte landet. Brevet ble aldri besvart.
Da BT i 2007 konfronterte Eidesvik med at Utenriksdepartementet fraråder aktiviteter i Vest-Sahara, svarte han:
“Vi reflekterer over det, men vi har vel ikke tatt det spesielt inn over oss. Jeg har ikke tenkt å ta det opp i styret, for å si det sånn. Vi vet jo om det”.
“Eg har veldig godt samvit. Norske politikarar som snakkar om dette, har ikkje sett seg inn i forholda”, uttalte Eidesvik.
Finn mer om Eidesvik-engasjementene ved å benytte søkemotoren på våre hjemmesider www.vest-sahara.no
For ytterligere kommentarer og informasjon:
Sigrun Espe,
Nestleder, Støttekomiteen for Vest-Sahara
Tlf 99044666
……………..
Støttekomiteen for Vest-Sahara presiserer
Ifm pressemelding om Eidesvik-transport fra Vest-Sahara i dag, vil Støttekomiteen presisere følgende:
1) Spørsmålet om hvorvidt også Eidesviks Wilson-selskaper kan ha deltatt i handel med varer fra Vest-Sahara, ble første gang reist i BT 22. mai 2007. Eidesvik utelukket da ikke muligheten. Etter å ha sendt ut denne pressemeldingen - der Wilson opprinnelig var omtalt - presiserte Wilson ASA for Støttekomiteen for Vest-Sahara at de ikke har gjennomført transporter fra Vest-Sahara siden forsommeren 2007 (samme tid som den nevnte BT-artikkelen), og at det heller ikke er aktuelt for dem å gjøre det. Henvisningen til Wilson er dermed fjernet fra pressemeldingen.
2) Dakhla er en svært viktig havn for eksport av fisk til markedene internasjonalt, hovedsakelig til Midtøsten/Europa/Asia. Brorparten av fisken eksporteres i frossen form. I pressemeldingen skriver vi at Green Winter har transportert frossenfisk. Dette er basert på en kvalifisert gjetning med grunnlag i kunnskap om hva slags båter som normalt besøker Dakhla for å transportere frossenfisk. Teoretisk sett er det en mulighet for at reefer-skipet har transportert noe annet enn frossenfisk. Dakhla havn eksporterer utelukkende fiskeprodukter og grønnsaker.
To nye nordmenn som skulle lære om Marokkos folkerettsstridige energiprosjekter i okkuperte Vest-Sahara, ble i ettermiddag anholdt av marokkansk politi og deportert fra territoriet.
25 marokkanske politifolk møtte opp i dag for å kaste to nordmenn ut av okkuperte Vest-Sahara. De to reiste for å lære hva saharawiene mener om Marokkos folkerettsstridige fornybarsatsning på okkupert land.
Det norske rederiet Green Reefers leverte i forrige uke frossenfisk til Russland som er fanget i okkuperte Vest-Sahara i strid med folkeretten.
En gigantisk seier for det saharawiske folk. Nå er det kroken på døren for EUs folkerettsstridige fiskeri- og handelsavtaler i okkuperte Vest-Sahara.