En gruppe på tre norske rederier avstår fra oppdrag i okkuperte Vest-Sahara.
Illustrasjonsbildet viser fiskemel som lastes ombord i ventende skip i El Aaiun havn, november 2008. Fartøyene har ingenting med selskapene nevnt i denne artikkelen å gjøre. Støttekomiteen for Vest-Sahara oppdaget nylig at det norsk-eide fartøyet Kine hadde besøkt Vest-Sahara. Skipet fraktet 2227 tonn fiskemel fra det okkuperte området.
Skipet er eid og drevet av de norske selskapene Vaagebulk IV, Vaage Shipmanagement AS og Wagle Chartering.
De tre rederiene opplyser til Støttekomiteen for Vest-Sahara at de ikke var kjent med at fartøyet hadde gjennomført den aktuelle forsendelsen, som ble gjort i strid med frarådninger fra norsk UD.
Ifølge informasjon som de tre selskapene har sendt til Støttekomiteen, ankom Kine El Aaiun havn i Vest-Sahara 7. august, og påbegynte lastingen av fiskemelet dagen etter. 11. august hadde skipet lastet om bord 2227 tonn, som skulle transporteres til importøren Elagro SIA i Latvia.
Last ned dokumentene for transporten her.
Fiskemelet var produsert av den marokkanske bedriften KB Fish.
-Vi ønsker ikke at skipene våre skal benyttes i Vest-Sahara, bekrefter Biørn Borge, daglig leder i Wagle Chartering, på vegne av sitt eget selskap, samt Vaagebulk IV, Vaage Shipmanagement AS.
I perioden da skipet gjennomførte lasten, var det chartret av det nederlandske selskapet Hudig & Veder. Borge sier de vil formidle sin holdning til det nederlandske selskapet.
De sier at de dessuten vil formidle denne holdningen til partnere som måtte leie deres skip også i framtiden.
I forrige uke meldte det norske rederiet Atlantic RTI / Fearnley Finans at de også vil avstå fra slik handel.