Fellesrådet for Afrika skrev i februar om rederiet Atlantic RTI som har transportert fisk fra okkuperte Vest-Sahara. Selskapet sier nå de vil forhindre at båtene deres brukes til slike formål i framtiden.
Av
Fellesrådet for Afrika
20. mars 2009
Fellesrådet fotograferte i romjula Atlantics båt Remora 1. Fartøyet lå til havn i byen Dakhla i okkuperte Vest-Sahara, på vei til å transportere fisk i strid med frarådningene til norsk UD. Handel med fisk fra Vest-Sahara støtter opp under den marokkanske okkupasjonen og sysselsettingspolitikken i Vest-Sahara. Norsk UD ber selskaper holde seg vekk.
Styreleder i Atlantic RTI, Johan Lønnmark Werner, sa til Fellesrådet at de mislikte at båten ble brukt til dette formålet, og at de ikke hadde godkjent det dersom de hadde hatt råderett over skipet da transporten skjedde.
Nå vil Atlantic sette en stopper for liknende episoder i framtiden.
Til Støttekomiteen for Vest-Sahara bekrefter nå Edvard B. Aaby i Atlantics partner Fearnley Finans Shipping at rederiet ved framtidige kontrakter vil presisere at skipene deres ikke skal gjennomføre transporter fra Vest-Sahara.
Denne presiseringen skal gjøres i kontraktene neste gang Atlantic RTI chartrer ut sine båter, ifølge selskapet. De siste årene har flere norske rederier sagt at de ikke vil at fartøyene deres skal benyttes i okkuperte Vest-Sahara, men ingen har hittil gått til dette skrittet.
- All skryt til Atlantic, sier Ronny Hansen i Støttekomiteen for Vest-Sahara.
Hansen sier at Støttekomiteen har vært i kontakt med flere rederier som sier de ikke setter pris på at båtene deres har vært brukt til transporter av naturressurser fra okkuperte Vest-Sahara.
- Utfordringen har vært at selskapene påstår de har begrensete muligheter til å stoppe transportene, siden båtene er chartret ut. Atlantic viser nå at det er fullt mulig for et rederi å stanse slik involvering, selv når båtene er under charter. De viser virkelig at de tar ansvar og har solid etisk dømmekraft, sier Hansen.
Da Remora 1 gjennomførte transporten var den chartret ut til den nederlandske banken HBU.
Støttekomiteen for Vest-Sahara og dets nederlandske søsterorganisasjon har i dag tatt kontakt med banken for å be dem følge Atlantics eksempel.
Støttekomiteen og Atlantic vært i løpende kontakt siden Fellesrådet skrev om Atlantic-transporten i februar