Slutt på norske oljetransporter til okkuperte Vest-Sahara
618e412607ccb_wisby_cedar

Norskflaggete fartøy har stoppet å transportere olje til det okkuperte territoriet. Men det kommer med en bismak. 

Publisert 29. mai 2024

Foto ovenfor: Marinetraffic.com. Bildet viser Wisby Cedar losse olje i okkuperte Vest-Sahara for omtrent ti år siden. 

I en årrekke har norsk-flaggete skip vært avgjørende i å frakte oljeprodukter fra raffinerier i Spania til okkuperte Vest-Sahara. 

Skipene har vært eid av det svenske rederiet Wisby Tankers og registrert i det norske skipsregisteret av det lille selskapet M Hannestad i Halden. Østfoldsbedriften forklarte til Haldens Arbeiderblad i 2020 at flaggingen i Norge var gjort på grunn av “prestisjen” som et norsk flagg medfører.  

“Det er et tegn på at lover og regler blir overholdt, og at alt er åpent”, forklarte M Hannestads daglige leder til avisen.  

Støttekomiteen har fulgt spørsmålet i en årrekke. I 2014 ble temaet dekket i Dagsavisen. Tidligere i mai publiserte Støttekomiteens internasjonale partner Western Sahara Resource Watch vår research knyttet til handelen for 2023 basert på daglig overvåkning av skipstrafikken. Den avdekker at ingen "norske" transporter fant sted i 2023. 

Dette er til stor kontrast til tidligere. Fra 2010 var de norske skipene ledende i denne handelen. Men fra 2021 startet det å fases ut, og nå har involveringen av norskflaggete fartøy altså stoppet helt opp. 

Bakgrunnen er ikke at skipene har sluttet å gå - men at de tre skipene nå alle har skiftet eiere og flagg. Dermed videreføres transportene, om bord på de samme skipene som tidligere, men nå eid og flagget i Marokko.  

WSRWs analyse for 2023 er basert på 114 transporter av oljeprodukter inn til territoriet for fjoråret. Nær all oljen - rundt en halv million tonn - kommer fra havner i Spania. Det er fraktet på 23 skip, som anløp 83 ganger i El Aaiún og 74 ganger i Dakhla.  

Oljeprodukter er avgjørende for Marokkos okkupasjon: til kjøretøy, industri, fiskerifartøy og militæret.

Støttekomiteen skrev M Hannestad et brev i 2016, men har ikke mottatt svar på henvendelsen fra selskapet. 

Brevet ble sendt på nytt 1. april 2017, 5. mai 2017, 2. juni 2017, 1. juli 2017, 15. august 2017, 2. november 2017, 16. januar 2018, 9. februar 2018, 21. mai 2018, 20. juni 2018, 20. juli 2018, 22. august 2018, 23. oktober 2018, 14. desember 2018, 13. mars 2019, 11. mai 2019, 2. oktober 2019, 29. desember 2019, 14. april 2020, 25. april 2020, 6. juli 2020, 8. januar 2021, 30. mai 2021, 18. desember 2021, 17. januar 2022, 28. desember 2022, 22. mai 2023 og 10. januar 2024, samt rekommandert til M Hannestad AS i juli 2020, og brev hjem til administrerende direktørs private postadresse i desember 2020. Heller ikke disse brevene ble besvart. 

Ingen norskflaggete fartøy, for første gang siden 2010, viser oversikten vi har laget i samarbeid med Western Sahara Resource Watch. 
Oversikten kan også lastes ned her. 

 

Nyheter

Saharawiene vant over EU i EU-domstolen

En gigantisk seier for det saharawiske folk. Nå er det kroken på døren for EUs folkerettsstridige fiskeri- og handelsavtaler i okkuperte Vest-Sahara.

07. oktober 2024

Oversvømmelse i de saharawiske flyktningleirene

Minst 520 familier skal ha blitt evakuert i leiren Dakhla denne uken etter kraftige regnskyll.

24. september 2024

Norsk-eid skip fraktet gass til okkuperte Vest-Sahara

Norskeide 'Caroline Theresa' anløp to havner i de okkuperte områdene den siste uken. 

04. september 2024

FN-organ ber Marokko løslate Vest-Sahara-journalist

I en avgjørelse publisert 1. april 2024 ber FNs arbeidsgruppe mot vilkårlig fengsling om at Marokko umiddelbart setter fri den unge saharawiske journalisten Khatri Dadda.

05. april 2024