Norske selskaper forsikrer en firedel av Vest-Sahara-plyndringen

Av 27 internasjonale fartøy som hentet ut konfliktmineraler fra Vest-Sahara i 2017, var 7 forsikret av de norske selskapene Skuld eller Gard.

Publisert 11. desember 2018

Blant bulkskipene som var norskforsikret i 2017, var Great Vision, her filmet ved havnen for fosfateksport i okkuperte Vest-Sahara. Fartøyet skulle til Paradip, India, og var ett av sju norsk-forsikrede fartøyer i 2017. Skipet var forsikret av norske Skuld. 

Rapporten «Lastet med Risiko, 2018» som publisert i dag (som tar for seg norske rederiers policy på Vest-Sahara og menneskerettigheter) omtaler også et aspekt ved norske selskaper i Vest-Sahara som aldri tidligere har vært dekket: Forsikring. 

De to norske bedriftene Skuld og Gard forsikret i 2017 fartøy som fraktet 442.000 tonn fosfat ut av okkuperte Vest-Sahara i strid med folkeretten. Dette utgjør 28 prosent av den samlede mineraleksporten fra de okkuperte områdene for 2017. Verdien på lasten tilknyttet transportene som de to selskapene har forsikret er på 22,2 og 17,1 millioner dollar for henholdsvis Gard og Skuld. 

Norskforsikrede fartøy har dermed i 2017 fraktet ut en verdi fra territoriet som er større enn all internasjonal nødhjelp som gis til flyktningene gjennom hele fjoråret – folket som altså er eiere av fosfatet. 

UD fraråder næringslivsaktiviteter i Vest-Sahara. 

SKVS kontaktet i 2018 både Skuld og Gard. Begge forklarte at de forholder seg til internasjonale sanksjoner og understreker at transporter må forholde seg til lover. De besvarer ikke ytterligere hvilke lover de mener gjelder i Vest-Sahara, og ønsker ikke oppklare ytterligere om hvorfor de forsikrer transporter som er strid med saharawienes rettigheter. 

Flere ansvarlige norske rederier henviser nettopp til lover idet de etablerer policy på at fartøyene deres ikke kan operere i Vest-Sahara.

Fra 1. mai 2017, og de påfølgende 370 dagene, var fartøyet NM Cherry Blossom anholdt i en havn i Sør-Afrika, for å transportere fosfat fra territoriet i strid med folkeretten. Det er ingen FN-sanksjoner, men eksport fra territoriet strider likevel med rettighetene til Vest-Saharas folk, som har suveren rett til selv å få avgjøre hva som skal skje med ressursene der. NM Cherry Blossoms operatør forklarte i retten at de tapte 10.300 dollar daglig på anholdelsen. Skipet var forsikret av Skuld og Gards konkurrent UK P&I Club. Bare ti internasjonale forsikringsselskaper har vært involvert i dekningen av de 27 fartøyene. 


 

Nyheter

Ny rapport: Sertifiserte folkerettsbrudd

Internasjonale sertifiseringsstandarder dekker over Marokkos kontroversielle handel med fiskeri- og landbruksprodukter fra okkupert Vest-Sahara, dokumenterer ny rapport.

16. desember 2025

Nå: Skip ankommer Skretting på Averøy med last fra kontroversiell leverandør

Et fartøy med fiskemel ankommer i natt Averøy utenfor Kristiansund. Transporten åpner spørsmål om et hullete sertifiseringssystem. 

15. desember 2025

Ny rapport: Marokko grønnvasker okkupasjonen av Vest-Sahara

En ny rapport beskriver de massive - og dypt problematiske - prosjektene for fornybar energi som Marokko utvikler i okkuperte Vest-Sahara.

11. desember 2025

ASC trekker seg ut av okkupert Vest-Sahara

Sertifiseringsordningen avslutter samarbeidet med Azura Group og erklærer at ingen fremtidige sertifiseringer vil bli gitt til selskaper i det okkuperte territoriet.

05. desember 2025