Jinhui sier onsdag det vil ta hensyn til norske myndigheters vurdering av at handel med fosfat fra Vest-Sahara bør unngås.
Reuters, 27. februar 2008
Av Richard Solem
- Vi respekterer norske myndigheters anbefaling om ikke å skipe fosfat fra Vest-Sahara, sier konserndirektør Raymond Ching i Jinhui på en konferanse om fjerdekvartalstall.
Det er porteføljeforvalteren Hans Thrane-Nielsen i Storebrand
Kapitalforvaltning som reiser spørsmålet på telefonkonferansen.
Støttegrupper for befolkningen i Vest-Sahara hevder Jinhui flere ganger har transportert fosfat derfra til New Zealand og Australia og har lagt ut en video av lossing av gjødselingrediensen fra bulkskipet 'Jin Cheng' (http://youtube.com/watch?v=M-1zk-s1Olo).
- I Asia er vi ikke så oppmerksomme på problemene i Vest-Sahara. Det får ikke så bred dekning, sier Ching.
Ifølge Ching er det aktuelle fartøyet utleid på tidscerteparti.
Jin Cheng ble omdøpt fra 'M/S Belpareil' da Jinhui tok levering av 52.961 tonneren fra "Jubilee Line S.A." 26. mars i fjor.
Belships meldte 2. mars i fjor at deleide Elkem Chartering hadde realisert sine interesser i 'M/S Belpareil', som da hadde vært på tidscerteparti til Elkem Chartering siden det ble bygget i 2003.
ANNEKSJON
Ifølge UD har FNs sikkerhetsråd ikke godkjent Marokkos anneksjon av Vest-Sahara og Norge ser det som viktig å avstå fra handlinger som kan utlegges som en legitimering av situasjonen.
"Hva angår kommersielt engasjement, er Norge blant de land som har gått lengst i å vektlegge at områdets naturressurser, blant annet til havs, ikke må utnyttes på en måte som ikke kommer det ikke-selvstyrte territoriets befolkning til gode," heter det i en uttalelse fra UD.
Yara stoppet i 2005 handel med fosfat fra Vest-Sahara. Aksjer i amerikanske Kerr McGee ble i sin tid trukket ut av det norske oljefondet fordi det var involvert i oljeleting offshore Vest-Shara.