“Jeg er litt sjokkert over at det finnes selskaper som tydeligvis ikke tar konflikten eller norske politiske ønsker om å ikke bidra inn i konflikten på alvor”, sier stortingsrepresentant Trine Skei Grande (V) til NRK i dag.
Den siste uken har Finansavisen dekket det mulige anløpet i morgen av et fartøy norsk gass til okkuperte Vest-Sahara. Skipet forlot Kårstø i Rogaland med gass om morgenen 18. november. Den oppførte ved avreise at den skulle til El Aaiún i Vest-Sahara.
Noen timer senere meldte skipet at det istedet skulle til Agadir i Marokko. 21. november, mens det seilte gjennom Den engelske kanal, skjedde det på ny at fartøyet ombestemte seg: nå skulle det til Vest-Sahara. Og 22. november ble anløpshavn justert på ny til Marokko. Siste tilgjengelige opplysninger som er å finne online, er at skipet har planlagt anløp til Agadir i Marokko i morgen 26. november kl. 0900.
Transporten illustrerer en svært bekymringsfull trend: En gjennomgang Støttekomiteen og vår internasjonale partner Western Sahara Resource Watch har foretatt viser at Epic Gas er suverent den viktigste transportøren av gass inn til okkuperte Vest-Sahara. 15 av 25 transporter i 2019 og 2020 var ombord på Epic-fartøy. Det norsk-kontrollerte rederiet BW Group er majoritetseier i det Singapore-baserte rederiet Epic Gas, som står bak transportene.
– Jeg er litt sjokkert over at det finnes selskaper som tydeligvis ikke tar konflikten eller norske politiske ønsker om å ikke bidra inn i konflikten på alvor, sier stortingsrepresentant Trine Skei Grande (V) i en større sak i NRK i dag. Hun kaller engasjementet "dårlig politisk gangsyn".
– Det er ikke nok at UD fraråder norsk næringsliv å handle med Vest-Sahara og de okkuperte områdene. Hvis det nå har brutt ut krig i landet nå er det virkelig på tide at regjeringen gjør mer i denne saken, sier stortingsrepresentantant Solfrid Lerbrekk til NRK.
– Den norske statskassa sitter her og tjener penger på andre folks ulykke og en okkupasjon i Afrika, sier Erik Hagen til NRK.
24. november sendte Støttekomiteen for Vest-Sahara et brev til ledelsen i BW Group, ved styreleder Andreas Sohmen Pao, og spurte hva rederiet har gjort for å sikre at dette ikke skjer igjen. BW Group er tungt tilstede i Norge, har flere selskaper registrert på Oslo Børs. UD fraråder slikt næringsliv, og frarådningen gjenspeiles i råd fra Rederiforbundet.
– Vi er overrasket over at en stor og seriøs aktør som BW Group gjennom et av sine selskaper viser seg å være hovedleverandør av gass til de okkuperte områdene i Vest-Sahara, sier daglig leder i Støttekomiteen for Vest-Sahara, Erik Hagen, til Finansavisen i går.
Utviklingen av Epic Manhattans reise til Marokko eller Vest-Sahara denne uken ble dekket av Finansavisen 19. november og 23. november. Epic Gas svarte i går til samme avis at de mener transportene er lovlige.
– Vi kan ikke forstå at den trafikken Epic Gas driver er akseptabel for BW Group, sier Hagen.
I 2019 ble ti av 15 gasstransporter inn til Vest-Sahara foretatt på fartøyene til Epic Gas. Det gjelder fartøyene Epic St.Ivan, Epic Bermuda, Epic Borneo, Epic Boracay og Epic St.Thomas, som kom fra havner i Tenerife, Agadir, Carteya, Lavera with such cargo. 2019-fartøyene framkommer i vår oversikt her.
Så langt i 2020 har fem av ti LPG-fartøy til Vest-Sahara vært i Epic-flåten. Epic Borinquen (ankomst Vest-Sahara 24. januar), Epic Bermuda (ankomst 12. februar), Epic Bird (ankomst 27 februar), Epic Barbados (ankomst 14. september), Epic Madeira (ankomst 23. oktober 2020).
To nye nordmenn som skulle lære om Marokkos folkerettsstridige energiprosjekter i okkuperte Vest-Sahara, ble i ettermiddag anholdt av marokkansk politi og deportert fra territoriet.
25 marokkanske politifolk møtte opp i dag for å kaste to nordmenn ut av okkuperte Vest-Sahara. De to reiste for å lære hva saharawiene mener om Marokkos folkerettsstridige fornybarsatsning på okkupert land.
Det norske rederiet Green Reefers leverte i forrige uke frossenfisk til Russland som er fanget i okkuperte Vest-Sahara i strid med folkeretten.
En gigantisk seier for det saharawiske folk. Nå er det kroken på døren for EUs folkerettsstridige fiskeri- og handelsavtaler i okkuperte Vest-Sahara.