Fortsatt framgang blant norske rederier
bulk_saturn_june_2007_tauranga_21_510

Snart har alle norske rederier som kontrollerer store bulkskip - og som ikke er medlem av Rederiforbundet - klargjort at de ikke vil delta i transporter fra Vest-Sahara.

Publisert 21. desember 2020

Ovenfor: norske og norskeide rederier har tidligere spilt en svært viktig rolle i transport av fosfatstein fra Vest-Sahara til tredjeland. Bildet ovenfor viser et Gearbulk-fartøy som anløp New Zealand i 2007.

For fjerde år på rad publiserer Støttekomiteen for Vest-Sahara i dag en oversikt over norske rederiers policy på menneskerettigheter og Vest-Sahara. 

Rapporten tar for seg policyen til tentativt alle norske selskaper som ikke er med i Rederiforbundet, men som samtidig kontrollerer bulkfartøy over 20.000 dødvekttonn. Selskaper som er medlem av forbundet mottar kyndige råd om Regjeringens frarådningspolitikk overfor næringsliv i Vest-Sahara. De rådene har ikke alltid nådd bedrifter som ikke er med i Rederiforbundet. 

Det er kun store bulkskip som brukes i transporter av verdifull fosfatstein fra territoriet. Tidligere har en rekke norske rederier deltatt i slik handel, og hevdet at de ikke kjente til frarådningsposisjonen. Fra 2017 har Støttekomiteen derfor utfordret alle norske rederier som kontrollerer store skip på om de har menneskerettighets- og Vest-Sahara-policy.

Av de 13 identifiserte og kontaktede rederiene i undesøkelsen har ti fått godkjent. Disse har sannsynliggjort at de har tatt temaene alvorlig og at de ikke vil delta i slik handel. De resterende tre har unnlatt å svare på henvendelsene fra Støttekomiteen eller forsvart slike transporter.

Last ned rapporten 'Lastet med Risiko 2020' her. 

Hvert år Støttekomiteen har publisert notatet, har det vært framgang i posisjonene. Ingen norsk-kontrollerte fartøy deltok i slik handel i 2019. Skipstrafikken for 2020 er nå til analyse, og det er foreløpig ikke kjent om norske rederier deltok i handelen for inneværende år. 

De mest involverte norske selskapene i handelen med Vest-Sahara-fosfat er fremdeles forsikringsselskapene Gard og Skuld, som i 2019 forsikret en firedel av alle internasjonale fosfattransporter fra territoriet.  

Nyheter

Marokko planlegger massivt KI-senter i okkuperte Vest-Sahara

Et datasenter på 500 MW for kunstig intelligens planlegges i det okkuperte territoriet.

04. september 2025

EU vil inngå ny handelsavtale med Marokko - og inkludere okkuperte Vest-Sahara

Nesten ett år etter at EU-domstolen opphevet handelsavtalen mellom EU og Marokko for å inkludere det okkuperte Vest-Sahara, ser Brussel ut til å være klar for å teste grensene for folkeretten på nytt.

28. august 2025

Rud Pedersen Group bør nektes tilgang til Stortinget

Så lenge PR-byrået arbeider for marokkanske næringsinteresser i okkuperte Vest-Sahara, bør selskapet nektes tilgang til de nordiske parlamentene, skriver foreninger i et brev.  

30. april 2025

Peak CSL Group fra Bergen fortsetter kontroversene

Bergensrederiet trosser på ny det saharawiske folkets rettigheter og Utenriksdepartementets råd. 

04. april 2025