Fortsatt framgang blant norske rederier
bulk_saturn_june_2007_tauranga_21_510

Snart har alle norske rederier som kontrollerer store bulkskip - og som ikke er medlem av Rederiforbundet - klargjort at de ikke vil delta i transporter fra Vest-Sahara.

Publisert 21. desember 2020

Ovenfor: norske og norskeide rederier har tidligere spilt en svært viktig rolle i transport av fosfatstein fra Vest-Sahara til tredjeland. Bildet ovenfor viser et Gearbulk-fartøy som anløp New Zealand i 2007.

For fjerde år på rad publiserer Støttekomiteen for Vest-Sahara i dag en oversikt over norske rederiers policy på menneskerettigheter og Vest-Sahara. 

Rapporten tar for seg policyen til tentativt alle norske selskaper som ikke er med i Rederiforbundet, men som samtidig kontrollerer bulkfartøy over 20.000 dødvekttonn. Selskaper som er medlem av forbundet mottar kyndige råd om Regjeringens frarådningspolitikk overfor næringsliv i Vest-Sahara. De rådene har ikke alltid nådd bedrifter som ikke er med i Rederiforbundet. 

Det er kun store bulkskip som brukes i transporter av verdifull fosfatstein fra territoriet. Tidligere har en rekke norske rederier deltatt i slik handel, og hevdet at de ikke kjente til frarådningsposisjonen. Fra 2017 har Støttekomiteen derfor utfordret alle norske rederier som kontrollerer store skip på om de har menneskerettighets- og Vest-Sahara-policy.

Av de 13 identifiserte og kontaktede rederiene i undesøkelsen har ti fått godkjent. Disse har sannsynliggjort at de har tatt temaene alvorlig og at de ikke vil delta i slik handel. De resterende tre har unnlatt å svare på henvendelsene fra Støttekomiteen eller forsvart slike transporter.

Last ned rapporten 'Lastet med Risiko 2020' her. 

Hvert år Støttekomiteen har publisert notatet, har det vært framgang i posisjonene. Ingen norsk-kontrollerte fartøy deltok i slik handel i 2019. Skipstrafikken for 2020 er nå til analyse, og det er foreløpig ikke kjent om norske rederier deltok i handelen for inneværende år. 

De mest involverte norske selskapene i handelen med Vest-Sahara-fosfat er fremdeles forsikringsselskapene Gard og Skuld, som i 2019 forsikret en firedel av alle internasjonale fosfattransporter fra territoriet.  

Nyheter

Peak CSL Group fra Bergen fortsetter kontroversene

Bergensrederiet trosser på ny det saharawiske folkets rettigheter og Utenriksdepartementets råd. 

04. april 2025

Norsk rederi med ny gasstransport til okkuperte Vest-Sahara

Det norske rederiet BW Epic Kosan gjennomførte denne helgen en ny kontroversiell transport av gass inn til okkuperte Vest-Sahara.

10. mars 2025

Ungdomspartiene besøkte de saharawiske flyktningleirene

De norske ungdomsapartiene var i forrige uke på besøk i de saharawiske flyktningleirene i Algerie

08. februar 2025

Kontorene til vår danske søsterorganisasjon brannbombet

Brannstiftingen fremstår politisk motivert. Grafitti med pro-marokkansk og anti-Vest-Sahara-budskap er spraymalt på fortauet fremfor kontoret til den danske organisasjonen Global Aktion i København.

13. januar 2025