Snart har alle norske rederier som kontrollerer store bulkskip - og som ikke er medlem av Rederiforbundet - klargjort at de ikke vil delta i transporter fra Vest-Sahara.
Ovenfor: norske og norskeide rederier har tidligere spilt en svært viktig rolle i transport av fosfatstein fra Vest-Sahara til tredjeland. Bildet ovenfor viser et Gearbulk-fartøy som anløp New Zealand i 2007.
For fjerde år på rad publiserer Støttekomiteen for Vest-Sahara i dag en oversikt over norske rederiers policy på menneskerettigheter og Vest-Sahara.
Rapporten tar for seg policyen til tentativt alle norske selskaper som ikke er med i Rederiforbundet, men som samtidig kontrollerer bulkfartøy over 20.000 dødvekttonn. Selskaper som er medlem av forbundet mottar kyndige råd om Regjeringens frarådningspolitikk overfor næringsliv i Vest-Sahara. De rådene har ikke alltid nådd bedrifter som ikke er med i Rederiforbundet.
Det er kun store bulkskip som brukes i transporter av verdifull fosfatstein fra territoriet. Tidligere har en rekke norske rederier deltatt i slik handel, og hevdet at de ikke kjente til frarådningsposisjonen. Fra 2017 har Støttekomiteen derfor utfordret alle norske rederier som kontrollerer store skip på om de har menneskerettighets- og Vest-Sahara-policy.
Av de 13 identifiserte og kontaktede rederiene i undesøkelsen har ti fått godkjent. Disse har sannsynliggjort at de har tatt temaene alvorlig og at de ikke vil delta i slik handel. De resterende tre har unnlatt å svare på henvendelsene fra Støttekomiteen eller forsvart slike transporter.
Last ned rapporten 'Lastet med Risiko 2020' her.
Hvert år Støttekomiteen har publisert notatet, har det vært framgang i posisjonene. Ingen norsk-kontrollerte fartøy deltok i slik handel i 2019. Skipstrafikken for 2020 er nå til analyse, og det er foreløpig ikke kjent om norske rederier deltok i handelen for inneværende år.
De mest involverte norske selskapene i handelen med Vest-Sahara-fosfat er fremdeles forsikringsselskapene Gard og Skuld, som i 2019 forsikret en firedel av alle internasjonale fosfattransporter fra territoriet.
To nye nordmenn som skulle lære om Marokkos folkerettsstridige energiprosjekter i okkuperte Vest-Sahara, ble i ettermiddag anholdt av marokkansk politi og deportert fra territoriet.
25 marokkanske politifolk møtte opp i dag for å kaste to nordmenn ut av okkuperte Vest-Sahara. De to reiste for å lære hva saharawiene mener om Marokkos folkerettsstridige fornybarsatsning på okkupert land.
Det norske rederiet Green Reefers leverte i forrige uke frossenfisk til Russland som er fanget i okkuperte Vest-Sahara i strid med folkeretten.
En gigantisk seier for det saharawiske folk. Nå er det kroken på døren for EUs folkerettsstridige fiskeri- og handelsavtaler i okkuperte Vest-Sahara.