Det tredje “norske” rederiet på et halvt år sier det ikke lenger vil besøke havner i okkuperte Vest-Sahara. Oslo Børs-registrerte Jinhui sier til South China Morning Post at de ikke vil ta på seg nye kontrakter i landet. Norwatch, 5. juni 2008.
Av Erik Hagen
Norwatch
5. juni 2008
I februar skrev Norwatch om det Hong Kong-baserte rederiet Jinhui Shipping som var involvert i å transportere fosfat fra marokkansk-okkuperte Vest-Sahara. Selskapet er registrert på ett eneste sted verden: Oslo Børs. Handelen er i strid med norsk UDs frarådninger, og med ønskene til Vest-Saharas befolkning, saharawiene. Norwatch kunne i februar vise film-materiale fra New Zealand, med Jinhuis avlossing av det omstridte fosfatet.
Det var avisen South China Morning Post (SCMP) som i mai bet seg merke i vårens Norwatch-dekning av rederiet. Hong Kong-avisen klarte å få kommentarer fra rederiets ledelse.
-Vi holder til i Asia, og innrømmer at vi ikke visste noen ting om Vest-Sahara. Vi har bare hatt denne ene charteren. Men nå som vi har satt oss inn i Vest-Sahara-saken, vil vi ikke ta på oss nye kontrakter for oppdrag derfra, sa vise-president i Jinhui, Raymond Ching til SCMP.
Ching forklarte til SCMP at det aktuelle fartøyet ‘Jin Cheng’ ble kjøpt fra et annet rederi i fjor, og at båten ble levert sammen med en kontrakt fra den forrige eieren. Den kontrakten hadde Jinhui en forpliktelse om å respektere.
Dermed bekrefter Jinhui signaler som selskapet la fram ved presentasjonen av sine fjerdekvartalstall 27. februar. Etter at selskapets største norske aksjonær - Storebrand - tok opp handelen i en telefonkonferanse med selskapets ledelse, svarte samme visepresident Ching litt tvetydig at de ”respekterer norske myndigheters anbefaling om ikke å skipe fosfat fra Vest-Sahara", og lovet å sjekke opp saken nærmere.
Tredje på kort tid
Det er dermed tre "norske" rederier som på kort tid har bekreftet at de ikke lenger ønsker å ta på seg oppdrag i Vest-Sahara.
Det begynte med Arnesen Shipbrokers fra Farsund i november, og deretter Jinhui og R-Bulk i mai.
Bergens-rederiet R-Bulk ble tatt på fersken for en uke siden, etter at et av deres skip hadde fraktet fosfat fra det okkuperte landet til Colombia.
-Vi har selvfølgelig tatt dette opp med rederiet som har leid skipet slik at de skal forsøke å gjøre sitt ytterste for å unngå dette for fremtiden, sa styreleder i R-Bulk til NRK Hordaland,
Handelen med fosfat fra okkuperte Vest-Sahara er kontroversiell og sannsynligvis i strid med internasjonal lov. Den gir den marokkanske staten muligheter til å tjene penger på den ulovlige okkupasjonen, og muligheter for marokkanske sivile å bosette seg i Vest-Sahara.
Prisen på fosfat har åttedoblet seg det siste fra rundt 50 til rundt 400 dollar tonnet bare siden i april i fjor. De årlige inntektene fra den marokkanske fosfatindustrien i okkuperte Vest-Sahara beløper seg dermed på rundt 6,2 milliarder kroner årlig, etter hva Norwatch kan beregne.
Det norske rederiet BW Epic Kosan gjennomførte denne helgen en ny kontroversiell transport av gass inn til okkuperte Vest-Sahara.
De norske ungdomsapartiene var i forrige uke på besøk i de saharawiske flyktningleirene i Algerie
Brannstiftingen fremstår politisk motivert. Grafitti med pro-marokkansk og anti-Vest-Sahara-budskap er spraymalt på fortauet fremfor kontoret til den danske organisasjonen Global Aktion i København.
To nye nordmenn som skulle lære om Marokkos folkerettsstridige energiprosjekter i okkuperte Vest-Sahara, ble i ettermiddag anholdt av marokkansk politi og deportert fra territoriet.