Forsiden          Publikasjoner          Om Støttekomiteen          Støtt oss          Kontakt oss          Bli medlem av Støttekomiteen     









Artikkelarkiv 2017
Artikkelarkiv 2016
Artikkelarkiv 2015
Artikkelarkiv 2014
Artikkelarkiv 2013
Artikkelarkiv 2012
Artikkelarkiv 2011
Artikkelarkiv 2010
Artikkelarkiv 2009
Artikkelarkiv 2008
Artikkelarkiv 2007
Artikkelarkiv 2000-2006





ARTIKKELARKIV 2015


Spar Shipping-skip i okkuperte Vest-Sahara
Det Bergens-eide fartøyet 'Spar Capella' transporterte i sommer fosfat fra okkuperte Vest-Sahara.
Publisert: 24.12 - 2015 17:32Printerversjon    
"Det var overhodet ikke kjent for meg at skipet ble brukt i denne handelen før BT gjorde meg oppmerksom på det", uttalte Jarle Ellefsen, administrerende direktør i Spar Shipping i avsløringen fra BT 27.juli 2015.

Fartøyet hadde blitt leid ut til et annet selskap for en 3-5 måneders periode og rederiet forklarte at det var det andre selskapet som besluttet hvor skipet kan dra.

"Kanskje vil vi i kjølvannet av at BT gjorde oss oppmerksomme på denne handelen vurdere om vi skal slutte å leie ut skip dersom de skal brukes i fosfathandel i Vest-Sahara", sier rederiet.

"La meg si det sånn: UD fraråder handelen, men hvis dette var totalt forkastelig, ville det ikke da vært gjort ulovlig?", spute direktøren.  

Transporten førte til stor omtale. En kommentator i BT forklarte at “noe trenger ikke være forbudt for å være umoralsk”.

“Okkupasjon er dyrt, men så lenge selskaper bidrar til handel med varer fra de okkuperte områdene, kan Marokko fortsette med sine voldelige overgrep mot et folk som har lidd i over 40 år", skrev to politikere fra Venstre og Ap i i et leserinnlegg.

Raftostiftelsen uttalte til avisen at det var "høyst kritikkverdig".

"Saharawiene er en meget undertrykt gruppe, der store deler av befolkningen lever i flyktningleirer i Algerie", sier fungerende daglig leder i Raftostiftelsen, Solveig Moldrheim.

" Jeg synes det er høyst kritikkverdig at et bergenskeid skip blir brukt i denne handelen. Dette tjener okkupasjonsmakten på", sier hun.

BT understreker at flere norske rederier har sørget for å ikke ta del i slike transporter.

"Vi hadde et skip som var involvert i en slik handel i 2008, og vi merket oss oppstyret rundt dette. Nå passer vi på", sa Christian Sundt, administrerende direktør i Seven Seas Carriers i Bergen til BT.

Sundt sier at de som leier skipene ikke alltid forteller hva de skal brukes til, og at Seven Seas Carriers derfor har innført regler for hva skipene kan brukes til når de leies ut.

"Vi har en egen klausul som ekskluderer handel i Vest-Sahara", sier han.

Han tror ikke Spar Shipping kommer til å være involvert i slik handel i framtiden.

"Jeg vil tro dette var en glipp, som de nok ikke gjør en gang til", påpeker Sundt.

Også Grieg Star Shipping har regler som utelukker handel ved Vest-Sahara, opplyser administrerende direktør Tom Rasmussen til BT.

Bergens rederiforening sier til BT at de oppfordrer sine medlemmer til å følge retningslinjene og anbefalingene fra Rederiforbundet. Rederiforbundet støtter i sin tur norske myndigheters råd om å avstå fra slik handel.

    

Topp




NO  NO EN ES FR

Størstedelen av landet Vest-Sahara har vært okkupert av Marokko siden 1975. Siden da har flertallet av befolkningen bodd i flyktningleirer i Algerie. De som ble igjen i hjemlandet utsettes for alvorlige overgrep fra marokkanske okkupasjonsmyndigheter. I over 40 år har de ventet på at deres rett til selvbestemmelse skal innfris.




Registrer deg for vårt nyhetsbrev:




Støttekomiteen for Vest-Sahara, , - :
Bank: Kontonr 9857.05.48999 - Org.nr: 987 378 352 -